میزان استخراج معادن در کهگیلویه و بویراحمد با افزایش سه برابری تا پایان سال 1399

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان استخراج از معادن استان سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۲ با افزایش سه برابری به ۲ هزار و۷۳۹ تن رسیده است.

میزان استخراج معادن در کهگیلویه و بویراحمد با افزایش سه برابری تا پایان سال 1399
1400/02/25 | 15:12:35

 

سالار حسین پوراظهار داشت:میزان استخراج معادن کهگیلویه و بویراحمد در زمان شروع فعالیت دولت تدبیر و امید ۹۰۰ تن بود.

 

وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد معادن فعال از دلایل جهش سه برابری استخراج معادن در استان بوده است ،عنوان کرد: تعداد معادن فعال کهگیلویه و بویراحمد که در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۳۹ فقره بود در پایان سال ۱۳۹۹ به ۵۳ فقره رسیده است.

 

وی اضافه کرد:هم اکنون ۸۲۳ نفر در حوزه معادن کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند در حالی که هشت سال پیش ۶۱۴ نفر در معادن استان مشغول بکار بوده اند.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: افزایش ۲۵ درصدی اشتغال در معادن استان ارمغان بالا رفتن میزان استخراج از معادن این استان است که در سایه تلاش برای افزایش سرمایه گذاری و بهره وری بهینه از این حوزه امکان پذیر شده است.

 

حسین پور همچنین از افزایش پنج برابری میزان سرمایه گذاری حوزه معادن کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید خبر داد و ابراز داشت: میزان سرمایه گذاری برای رونق تولید معادن استان در سال ۱۳۹۹ به ۸۳۵ میلیارد ریال افزایش یافته است.

 

وی افزود:معادن غنی کهگیلویه و بویراحمد شامل سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسیت و سلستین است.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره  به  اینکه  میزان پروانه  بهره برداری صادر شده معادن استان در سال ۹۲، ۲۳۱ فقره بود گفت: تعداد پروانه های بهره برداری صادر شده معادن کهگیلویه وبویراحمد در ۱۳۹۹ به ۲۷۹ فقره افزایش یافته  است.

 

حسین پور اضافه کرد: پنج هزار و۶۰۰ کیلومتر از مساحت استان در دولت های یازدهم  و دوازدهم موردپی جویی و مطالعه مقدماتی قرار گرفت این در حالی است که تا پیش از سال ۱۳۹۲ تنها چهار هزار و۴۰۰ کیلومتر از مساحت استان مورد پی جویی و مطالعه مقدماتی قرار گرفته بود.

 

وی ابراز داشت: مساحت اکتشاف نیمه تفضیلی و تفضیلی کهگیلویه و بویراحمد که تا هشت سال پیش ۱۰۰ کیلومتر بود در زمان حاضر به ۱۵۰ کیلومتر افزایش یافته است.

 

حسین پور تصریح کرد: هم اکنون هفت هزار و۱۴ کیلومتر از مساحت استان در حال انجام مطالعات پی جویی است.

 

حسین پور تاکید کرد: تجدیدناپذیری، انفال بودن منابع معدنی،اهمیت ارزآوری و کمک به توسعه صادرات غیر نفتی ،ظرفیت تامین نیازهای بخش گسترده‌ای از صنایع داخلی در اقتصاد ملی و روند پیشرفت کشور از مزایای رونق بهره وری از معادن است.

 

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران جزو مناطق حوزه زاگرس و از نظر معادن در حوزه رسوبی غیر فلزی قرار دارد هر چند این استان از نظر معادن جزو مناطق بسیار غنی کشور محسوب نمی شود اما پتانسیل های خوبی برای ایجاد فرصت های شغلی جدید در این حوزه دارد به طوری که چهارمین معدن نیترات دنیا در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و از این حیث ایران را در جمع کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده و سلستین، بوکسیت، سنگ گچ، مواد اولیه سیمان و مواد اولیه آجر و مصالح ساختمانی از جمله معادن این استان است.

 

براساس آمار موجود ،بیشترین معادن استان در شهرستان بویراحمد با ۲۲ مورد و بیشترین معادن فعال در شهرستان گچساران با ۱۲ مورد واقع شده اند.

 

به دلیل برخورداری از قابلیت تولید محصولات صادراتی با امکان ارزش افزوده  و تنوع و پراکندگی ذخایر معدنی کهگیلویه وبویراحمد می‌تواند به برنامه‌های رشد و توسعه اقتصادی به ویژه در مناطق محروم کمک کند.

منبع:ایرنا

 

 

 

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید