تاثیرات مثبت فملی بر شاخص بورس

ملی مس ایران در بازار منفی بورس علاوه بر نوسان مثبت بر شاخص کل بورس هم تاثیر گذار بود

تاثیرات مثبت فملی بر شاخص بورس
1399/06/12 | 08:31:50

بورس تهران در حالی معاملات روز سه شنبه را با کاهش بیش از 43هزار واحدی (معادل 2.5درصدی ) شاخص کل سپری کرد که به نظر می رسد یکی از مهمترین دلایل تشکیل چنین روندی، نااطمینانی سهامداران به بازار است. هر چند این روزها شاهد حمایت همه جانبه حقوقی‌ها از بازار سهام هستیم ولی به محض نیم‌خیز شدن قیمتها و رشد اندک نرخ ها، سهامداران شروع به عرضه‌های پرحجم کرده و شناسایی سود را به ماندن در بازار ترجیح می دهند. در این راستا به نظر می رسد با وجود حمایتهای سیاستگذار ، اهالی بازار سرمایه هنوز اطمینان کافی نسبت به مواضع پولی و ارزی دولت ندارند و در نتیجه، افق سرمایه گذاری خود را به بازه های کوتاه مدت تغییر داده اند.

حال در این بازار منفی، ملی مس ایران تقریبا یکه تاز بود. نه تنها نماد مزبور با نوسان مثبت 3.3درصدی قیمتی به کار خود پایان داد بلکه 2870واحد نیز در رشد شاخص کل بورس تاثیر گذار بود. همچنین نماد مزبور توانست معاملات 384میلیون سهمی به ارزش یک هزار و 274میلیارد تومان را در کارنامه خود ثبت کند و به عنوان باارزشترین نماد گروه شناخته شود. با این کارنامه «فملی» بیشترین ارزش معاملات بورس امروز را به خود اختصاص داد. رتبه دوم نیز به معاملات فولاد مبارکه با مبادله 755میلیارد تومان سهم تعلق گرفت. البته در این گروه دو نماد فولاد خوزستان و فولاد کاوه جنوب کیش نیز در فهرست دیگر نمادهای مثبت قرار گرفتند و هر کدام به ترتیب رشد قیمت 3.6درصدی و 4.2درصدی را تجربه کردند. با این عملکرد، گروه فلزات اساسی توانست  در مجموع معامله حدود یک میلیارد سهم به ارزش 2800میلیارد تومان را ثبت کند و در صدر دیگر صنایع قرار گیرد.

در میان اخبار مهم امروز برآوردهای انجمن تولید کنندگان فولاد قرار داشت. بر این اساس طبق برآوردهای صورت گرفته توسط این انجمن، میزان تولید شمش فولاد تا پایان سال جاری به ۳۳ میلیون تن خواهد رسید و در صورت عدم تحقق تولید ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن، نیاز به واردات این محصول خواهد بود.

نمادهای معدنی زیر ذره بین

بررسی عملکرد نمادهای معدنی در بازار امروز نشان از افت دسته جمعی تمامی 10نماد معامله شده در این گروه دارد. این امر در نهایت کاهش 4.3درصدی شاخص صنعت معدنی را به دنبال داشت. در این راستا بیشتر نمادهای گروه با نوسان منفی در محدوده حداکثری یعنی 5درصدی به کار خود پایان دادند. دوقلوهای سنگ آهنی یعنی چادرملو و گل گهر نیز به ترتیب افت قیمت 4.8درصدی و 4.4درصدی را تجربه کردند. در این میان چادرملو با ارائه گزارش تولید و فروش مرداد و پنج ماهه سال جاری از شناسایی درآمد ۵.۱ هزار میلیارد تومانی خبر داد و با رشد ۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل روبرو شد. در این مدت بالغ بر 4.8 میلیون تن سنگ آهن  ، 1.5 میلیون تن گندله ، 707 هزار تن آهن اسفنجی و 393.5 هزار تن شمش فولادی توسط «کچاد» تولید شده است.

همچنین در این گروه بیشترین معاملات روزانه به نماد توسعه معادن و فلزات تعلق گرفت. هر چند «ومعادن» کاهش قیمت 3.6درصدی هر سهم را تجربه کرد ولی با معاملات 96.5میلیارد تومانی در صدر دادوستدها جای گرفت. گل گهر نیز با خرید و فروش بیش از 63میلیارد تومان سهام در فهرست دیگر نمادهای پرمعامله گروه قرار گرفت.

بورس

منبع: معدن 24


کلمات کلیدی :


بورس فملی ملی مس ایران

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید