اگر فضا باز شود صادرات گندله سازان و کنسانتره سازان به صرفه میشود

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: قیمت کنسانتره هنوز به اندازه‌ای است که اگر کمی فضا باز شود و قوانین آسان تر، صادرات این محصول به شدت به صرفه است.

اگر فضا باز شود صادرات گندله سازان و کنسانتره سازان به صرفه میشود
1401/11/04 | 11:24:40

سعید عسگرزاده با اشاره به صادرات کنسانتره به صرفه است، اظهار کرد: اینکه برخی‌ها مطرح می‌کنند که ممکن است ایران در سال‌های آینده به واردکننده کنسانتره سنگ آهن تبدیل شود، اشتباه است.

 

وی بیان‌داشت: قیمت کنسانتره هنوز به اندازه‌ای است که اگر کمی فضا باز شود و قوانین آسان تر، صادرات به شدت به صرفه است.

 

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران تصریح کرد: ما نباید قیمت‌هایمان را با قیمت‌های صادراتی مقایسه کنیم بلکه باید مقایسه با نرخ‌های وارداتی انجام شود. در این صورت، اعداد و ارقام بسیار متفاوت خواهد بود.

 

وی بیان کرد: وقتی قیمت‌هایمان را با قیمت صادراتی مقایسه می‌کنیم، موضوع قیمت فوب مطرح است در حالی که وقتی واردات انجام می‌شود، مقایسه با cfr چین انجام می‌شود.

 

عسگرزاده اضافه‌کرد: با توجه به اینکه امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در اسکله‌های کشور وجود ندارد و حداکثر کشتی‌های ۷۰ هزار تنی است، بر این اساس قیمت حمل حتما بیشتر خواهد بود و عددی که برای تولیدکننده داخل در می‌آید، به مراتب بیشتر از اعدادی است که در cfr چین مطرح می‌شود.

 

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران اظهار داشت: اکنون در شرایط مناسب قیمتی نیستیم و مجموعه کنسانتره سازان، گندله سازان و حتی بخش معدن کشور تحت فشار هستند و سودهای کمی دارند یا خریداری برای کالایشان وجود ندارد، با این حال در تلاشیم تا با آرامش از وضعیت فعلی عبور کنیم.

 

منبع:ایراسین



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید