ورزقان قطب معدنی مس

شهرستان ورزقان با داشتن معدن بزرگ و استراتژیک مس سونگون قطب معدنی کشور به شمار می رود و باید از ظرفیت ها و پتانسیل معدنی این منطقه در جهت توسعه شمال غرب کشور استفاده کرد.

ورزقان قطب معدنی مس
1401/10/24 | 10:35:14

شهرستان ورزقان، دارای دو بخش مرکزی و خاروانا به وسعت ۲۳۶۸ کیلومتر مربع بوده و بر اساس سر شماری نفوس مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت این شهر ۵۲۶۵٠ نفر برآورد شده است.

 

قدمت تاریخی این شهر بر اساس آثار تاریخی، سنگ نوشته‌ها و بنا به اظهار محققان و تاریخ نویسان به بیش از ۱۲ هزار سال بر می‌گردد که نشان از ظرفیت بالای تمدن و تاریخ این شهر می‌باشد.

 

شهرستان ورزقان در سطح کشور به عنوان شهر زر خیز و طلای سرخ نام گذاری شده که بر این اساس از ظرفیت و پتانسیل‌های ویژه ای در بخش‌های صنعت، کشاورزی و معادن برخوردار بوده که در سر تخت آن نیز معادن نقش چشمگیری دارد.

 

معدن مس سونگون با وجود آنکه از دل یک روستای تخریب شده بر آمده است با این حال از معادن نامدار در سطح کشور و حتی در سطح دنیا می‌باشد.

 

در این معدن دو فاز در حال بهره برداری می‌باشد که در طی سال، ۳۳٠ هزار تن کنسانتره با عیار ۲۵ درصد تولید می‌شود که کنسانتره فاز سوم قریب به سه برابر دیگر فازها می‌باشد.

 

در طی این امر قرار بر آن بوده تا در فاز سه معدن سونگون، کارخانه کنسانتره مس با عیار ۲۵ درصد و ریکاوری ۸۷ درصد احداث شود اما بنا به افزایش ظرفیت این طرح به کارخانه کنسانتره با خروجی ۴۵٠ هزار تن و ورودی ۲۱ میلیون تن یا عیار ٠.۶ درصد تغییر یافته است.

 

تولید مس از محل معدن تا تبدیل به کاتد پنج مرحله را طی می‌کند که در پی آن مرحله اول خاکبرداری معدن، مرحله دوم سنگ شکنی ، مرحله سوم کارخانه کنسانتره، مرحله چهارم کارخانه ذوب و تبدیل به مس آند با عیار ۹۷.۵ درصد و مرحله آخر پالایشگاه و تبدیل به مس کاتد با تبدیل عیار ۹۷.۵ درصد به عیار ۹۹.۹۹ درصد.

 

کشور ایران این افتخار را در سطح دنیا نصیب خود کرده است که مس با عیار ۹۹.۹۹ درصد را به چرخه تولید برساند و پایه قیمت گذاری بورس لندن را به خود اختصاص دهد.

 

معدن مس سونگون، دو میلیارد ذخیره قطعی زمین شناسی دارد که در حال حاضر در حال اکتشاف نیز بوده و در آینده افزایش می‌یابد.

 

معدن مس سونگون بصورت رو باز و ۵۸ تا ۶۲ پله با ارتفاع ۱۲.۵ را داراست.

 

منبع:ایرانسین



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید