بزرگترین معادن طلای جهان در سال ‌۲۰۲۰

طلا مهمترین فلز گرانبها در جهان به شمار می رود. معادن طلای بسیاری در سراسر جهان به استخراج این ماده معدنی باارزش می پردازند. براساس آمار سال ۲۰۲۰، بزرگترین معادن طلای جهان، معدن مورانتو در ازبکستان با تولید ۲ میلیون اونس، معدن کارلین در ایالات متحده با تولید یک میلیون و ۶۶۵ هزار اونس، معدن اولمپیادا در روسیه با تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار اونس، معدن پوئبلو ویه خو در دومینیکن با تولید ۹۰۳ هزار اونس، معدن گرسبرگ در اندونزی با تولید ۸۴۸ هزار اونس، معدن کادیا ایست در استرالیا با تولید ۸۲۳ هزار اونس، معدن کیبالی در کنگو با تولید ۸۰۸ هزار اونس، معدن کورتز در ایالات امریکا با تولید ۷۹۹ هزار اونس، معدن لیهیر در گینه نو با تولید ۷۷۲ هزار اونس و معدن لولو گونکوتو در کشور مالی با تولید ۶۸۰ هزار اونس در ردیف اولین تا دهمین تولیدکننده طلا در جهان قرار گرفته اند.

بزرگترین معادن طلای جهان در سال ‌۲۰۲۰
1400/04/21 | 12:02:34

بزرگترین معادن طلای جهان در سال ‌۲۰۲۰

طلا گرانبهاترین فلز در جهان به شمار می رود. بزرگترین معادن طلای جهان براساس آماری که در سال۲۰۲۰ به استخراج این فلز باارزش پرداخته اند، شامل معادن زیر هستند.

۱) معدن مورانتو در ازبسکتان

معدن طلای «مورانتو» که جزو بزرگترین معادن طلای جهان به شمار می رود، در ازبکستان واقع شده که از نظر فيزيكي يكي از بزرگترين معادن طلاي روباز جهان به شمار می رود و در رتبه پنجم عميق‌ترين معادن روباز دنیا قرار دارد. معدن روباز مورانتو 3.5 كيلومتر طول و ۳ كيلومتر پهنا دارد. عمق اين معدن به بيش از 600 متر مي رسد. مورانتو در سال 1958 میلادی كشف و فعاليت هاي معدنكاري در آن در سال 1967 آغاز شد. عمق نهايي اين معدن روباز تحت نقشه كنوني معدن 650 متر است و پس از آن اين معدن به معدنكاري زيرزميني روي خواهد برد.

این معدن اندکی بیش از ۲ میلیون اونس طلا در سال ۲۰۲۰ تولید کرده است.  با توجه به میزان ذخایرش که بیش از ۱۵۰ میلیون اونس طلا برآورد شده، انتظار می رود این معدن همچنان عنوان بزرگترین معدن طلای دنیا را برای خود حفظ کند. تولید این معدن در سال ۲۰۲۰ میلادی تغییری نسبت به سال گذشته (۲۰۱۹) نداشته است. 

طلا

 

۲) معدن کارلین در ایالات متحده امریکا

معدن کارلین نیز که در رده یکی از بزرگترین معادن طلای جهان قرار دارد تا پیش از این به عنوان معادن طلای نوادا شناخته می شد، در غرب شهر الکو در ایالات متحده امریکا واقع شده که در منطقه ای به وسعت ۵۶ کیلومتر امتداد یافته است. کارلین ترند برای نخستین بار توسط «جان لایومور» و «آلن کوپ»، زمین شناسان شرکت نیومونت در سال ۱۹۶۵ اکتشاف شد. از این محدوده معدنی در ایالات متحده امریکا، طلا استخراج شده است.

 تولید این معدن در سال ۲۰۲۰ میلادی به یک میلیون و ۶۶۵ هزار اونس رسیده که در مقایسه با تولید خود در سال ۲۰۱۹ میلادی، رشدی ۲۷ درصدی داشته است. 

طلا

۳) معدن اولمپیادا در روسیه

معدن اولمپیادا واقع در کشور روسیه نیز جزو یکی از بزرگترین معادن طلای جهان است. این معدن بزرگترین فعالیت شرکت پولیوس است که تولیدش را در سال ۱۹۹۶ میلادی آغاز کرده است و هم اکنون بیش از نیمی از تولید طلای این شرکت روسی را تشکیل می دهد. سنگ معدنی استخراج شده از این معدن در ۳ کارخانه با مجموع ظرفیت ۱۳ میلیون تن در سال فرآوری می‌شود. تولید این معدن در سال ۲۰۲۰ میلادی، در مقایسه با یک میلیون و ۳۸۹ هزار اونس در سال ۲۰۱۹، با کاهشی ۱۴ درصدی همراه بوده است. 

۴) معدن پوئبلو ویه خو در دومینیکن

معدن «پوئبلو ویه خو» واقع در حدود ۱۰۰ کیلومتری شهر سانتو دومینگو، پایتخت جمهوری دومینیکن است. این معدن توسط شرکت پوئبلو ویه خو دومینیکن که جوینت ونچر شرکت های بریک (۶۰ درصد) و نیومونت (۴۰ درصد) است، اداره می‌شود. تولید این معدن از ۹۸۳ هزار اونس در سال ۲۰۱۹، به میزان ۸درصد کاهش داشت و به ۹۰۳ هزار اونس در سال ۲۰۲۰ میلادی رسید.

۵) معدن گرسبرگ در اندونزی

معدن طلا و مس «گرسبرگ» شرکت فریپورت مک موران در استان پاپوای اندونزی واقع شده که در سال ۱۹۳۶ توسط یک زمین شناس هلندی کشف شده که آن را «ارتسبرگ» یا «کوه سنگ» نامیده است. این معدن در ارتفاع ۴۱۰۰ متری از سطح دریا در نزدیک پونکاک جایا، مرتفع ترین کوه پاپوا قرار گرفته و تولیدش در سال ۲۰۰۱ میلادی بالای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار اونس بوده است. تولید این معدن از ۸۳۳ هزار اونس در سال ۲۰۱۹، به میزان ۲ درصد کاهش یافته و به ۸۴۸ هزار اونس در سال ۲۰۲۰ میلادی رسیده است.

لازم به یادآوری است که این معدن برای ۳۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است،

۶) معدن کادیا ایست در استرالیا

کادیا از معدن زیرزمینی «کادیا ایست» و معدن «ریج وی» تشکیل شده که بزرگترین معدن طلا در استرالیاست. این معدن به عنوان یکی از بزرگترین معادن طلای جهان، ۸۲۳ هزار اونس طلا در سال ۲۰۲۰ میلادی تولید کرد که ۶ درصد در مقایسه با تولید ۸۷۱ هزار اونس در سال ۲۰۱۹ میلادی با کاهش همراه شده است. 

۷) معدن کیبالی در کنگو

معدن «کیبالی» واقع در جمهوری دموکراتیک کنگو مجاور شهر دوکو و در ۲۱۰ کیلومتری آروا در مرز اوگاندا است؛ این معدن نیز جزو یکی از بزرگترین معادن طلای جهان است که متعلق به شرکت های «آنگلوگلد آشانتی» (۴۵ درصد)، «بریک گلد کورپوریشن» (۴۵ درصد) و «سوسیته مانیر دو کیلو موتو» (۱۰ درصد) است. این معدن ۸۰۸ هزار اونس طلا در سال ۲۰۲۰ میلادی تولید کرده که در مقایسه با ۸۱۳ هزار اونس در سال ۲۰۱۹ میلادی همراه با یک درصد کاهش بوده است. 

۸) معدن کورتز در ایالات متحده امریکا

معدن «کورتز» تاسیسات معدنی و فرآوری طلای بزرگی در لاندر و اورکا کانتی نوادای آمریکاست که حدود ۱۲۰ کیلومتری الکو واقع شده است. تولید این معدن ۷۹۷ هزار اونس در سال ۲۰۲۰ میلادی بوده که نسبت به ۹۶۳ هزار اونس تولید خود در سال ۲۰۱۹ میلادی به میزان ۱۷ درصد کاهش داشته است.

۹) معدن لیهیر در گینه نو

معدن «لیهیر» در جزیره آنیولام در استان نیوایرلند پاپوآ گینه نو و در فاصله ۹۰۰ کیلومتری شمال شرقی پورت مورسبی، پایتخت پاپوآ گینه نو قرار دارد. این معدن ۷۷۲ هزار اونس طلا در سال ۲۰۲۰ میلادی تولید کرده  که ۱۲ درصد نسبت به تولید ۸۸۱ هزار اونس طلا در سال ۲۰۱۹ با کاهش همراه بوده است. 

۱۰) معدن لولو گونکوتو در مالی

مجتمع معدنی «لولو گونکوتو» شرکت بریک، شامل دو مجوز معدنی «لولو» و «گونکوتو» است که در غرب کشور مالی واقع شده است. این معدن نیز جزو یکی از بزرگترین معادن طلای جهان است. شرکت معدنی «لولو» مالک معدن طلای لولو و شرکت معادن «گونکوتو» مالک معدن طلای گونکوتو است. این دو معدن متعلق به شرکت بریک (۸۰ درصد) و دولت مالی (۲۰ درصد) هستند. تولید این معدن با ۵ درصد کاهش، از ۷۱۵ هزار اونس در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۶۸۰ هزار اونس در سال ۲۰۲۰ رسیده است. 

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید