شناسایی مشکلات نزدیک به ۲هزار و ۶۰۰ معدن راکد و غیرفعال

رئیس خانه معدن ایران از شناسایی مشکلات نزدیک به ۲هزار و ۶۰۰ معدن راکد و غیرفعال کشور خبر داد و گفت: تا کنون ۲۵۰ معدن احیا و فعال‌سازی شده است.

شناسایی مشکلات نزدیک به ۲هزار و ۶۰۰ معدن راکد و غیرفعال
1400/02/26 | 08:33:02

«محمدرضا بهرامن» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی درخصوص برنامه دولت برای آزادسازی معادن حبس شده، افزود: نخستین بار خانه معدن ایران اوایل سال ۹۷ پیشنهاد کاملی را به معاونت وقت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر آمادگی کامل این نهاد، برای آزادسازی ۵۰۰ معدن در سراسر کشور با انجام مطالعات در این زمینه و با هزینه های خود ارائه داد.

 

وی بیان‌ داشت: هدف ما این بود که معادنی که به هر دلیل تعطیل شده و بهره‌برداری از آنها انجام نمی‌شود و در اختیار سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها بود را فعال‌سازی کنیم تا ضمن جذب سرمایه برای آنها، به اشتغال‌زایی بپردازیم که به طور عمده در مناطق بسیار محروم کشور واقع شده‌اند.

 

رئیس خانه معدن ایران ادامه‌داد: در حالی که زنجیره تولید این معادن از زمان اکتشاف تا بعد از استخراج و فرآوری در پیشنهاد خانه معدن به‌طور کامل دیده شده بود، اما با وجود انجام مذاکره های متعدد با تصمیم‌سازان معدنی کشور کار به صورت جدی پیش نرفت تا اینکه پس از هشت ماه ایمیدرو برای سازماندهی معادن راکد کشور اعلام آمادگی کرد.

 

وی گفت: پس از آن بود که خانه معدن نیز از این مطلب استقبال و آمادگی کامل خود را به ایمیدرو اعلام کرد، بر این اساس تفاهمنامه‌ای بین ایمیدرو، خانه معدن ایران و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به امضا رسید و شرکت میدکو که در زمینه سنگ‌آهن فعالیت داشت نیز از آن استقبال کرد و شورای سیاستگذاری برای این مهم تشکیل شد.

 

بهرامن خاطرنشان‌کرد: در ادامه، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی مطالعات زیرساختی مناسبی را در این راستا به انجام رسانید و کارهای مهندسی خوبی اتفاق افتاد.

 

وی اظهار داشت: در این راستا نزدیک به ۲ هزار و ۶۰۰ معدن راکد شناسایی شد و پرسشنامه‌هایی در راستای احصاء مسائل و مشکلات آنها توزیع شد که با همکاری نمایندگی‌های خانه معدن در استان‌ها و همچنین سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور استخراج مشکلات در دستور کار قرار گرفت.

 

رئیس خانه معدن ایران ادامه‌داد: پس از احصای مسائل و مشکلات، موارد به شورای مرکزی احیای معادن در ایمپاسکو (شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران) ارسال و هم‌زمان راهکارهای عملیاتی در این زمینه آغاز شد.

 

بهرامن یادآور شد: در حالی که مطالعات زیرساختی برای ۲هزار و ۶۰۰ معدن راکد انجام شد، اما در نهایت فقط ۲۵۰ معدن احیا و فعال‌سازی و مقرر شد راهکارهای اساسی در این زمینه از سوی خانه معدن ایران ارائه شود.

 

وی گفت: حتی پیشنهاد کردیم که می‌توان جلساتی را به صورت فنی و مهندسی همراه با معاونت معدنی وزارتخانه برای انجام اقدام‌های اساسی داشته باشیم و آخرین پیشنهاد ما این بود که این کار باید به‌طور حتم در حضور دستگاه‌های نظارتی دنبال شود تا یک تصمیم شفاف برای احیای معادن راکد گرفته شود.

 

رئیس خانه معدن ایران خاطرنشان‌کرد: با توجه به وجود حدود چهار هزار و ۵۰۰ معدن تعطیل در کشور که در گذشته فعال بودند اما به هر دلیل امروز توقف در کارشان ایجاد شده، نیاز به یک نگرش جدید مبتنی بر مسائل منطقه‌ای، علمی و حتی جامعه شناسی است.

 

به گفته وی، امروز با توجه به شعار مانع‌زدایی رهبر معظم انقلاب، رفع موانع موجود از سوی قوای سه گانه همچنین دستگاه‌های نظارتی همچون ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در این عرصه پیگیری می‌شود.

 

اشتغال ۲۱۰هزار نفری با احیای معادن راکد

 

بهرامن تاکید کرد: از بین معادن یاد شده اگر حتی یک‌هزار معدن را بتوانیم فعال کنیم و هر معدن در زنجیره نخست خود دست‌کم به‌طور مستقیم ۳۰ نفر را مشغول به کار کند، اشتغال ۳۰ هزار نفری را به دنبال خواهد داشت و در کنار هر شغل مستقیم حداقل هفت شغل غیرمستقیم دیگر نیز قابل تعریف است.

 

وی اضافه‌کرد: موضوع احیای معادن راکد می‌تواند به جذب سرمایه‌های سرگردان کشور نیز کمک کند، اما واقعیت آن است که طی چهار تا پنج ساله گذشته نتوانستیم از طریق مزایده و دیگر شیوه‌ها سرمایه‌گذاری جدید در این بخش جذب کنیم.

 

رئیس خانه معدن ایران افزود: بسیاری از معادن به دلیل سرمایه‌گذاری ناکافی و نگاه خاص بهره‌برداران قدیمی که نبود اکتشاف کافی را دلیل عدم سرمایه‌گذاری عنوان می‌کردند، امروز به حالت تعطیل در آمده‌اند، این در حالی است که بسیاری از معادن در کویر مرکزی ایران واقع شده‌اند و پتانسیل ذخایر پلی‌متال را دارند، اما بلوکه شده‌اند.

 

وی ادامه‌داد: اگر بتوانیم سرمایه‌گذاران را در زمینه اکتشافات این معادن فعال کنیم، به‌طور قطع به ثروت ملی کشور اضافه خواهد شد و بر این اساس باید به هر طریق ممکن در راستای فعال‌سازی آنها حرکت کنیم.

 

بهرامن گفت: با توجه به مطرح کردن مشکلات مالی به عنوان مهمترین مشکل این معادن، صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی کشور قادر به تامین مالی آنها خواهد بود.

 

وی تصریح‌کرد: اگر مجموعه سرمایه این صندوق به حدود ۲۰۰ میلیون دلار برسد، بخش بزرگی از نیازهای بخش معدن به ویژه در بخش‌های فراوری، اکتشاف و استخراج را پاسخ‌گو خواهد بود، اما در این راستا نقش معاونت معدنی وزارتخانه در حمایت از این طرح می‌تواند به جهشی در معادن کشور منجر شود.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت مهرماه ۹۹ در بخشنامه‌ای به همه استان‌ها بر لزوم فعال‌سازی معادن تعطیل شده تاکید کرد و یک فرصت سه ماهه به بهره‌برداران داد.

 

امروز افزون بر ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی در سطح کشور شناسایی شده که از این رقم حدود ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است. شمار مواد معدنی اکتشافی در کشور ۶۸ ماده است که سهم مصالح ساختمانی نسبت به فلزی غالب است.

 

ایران دارای ۱۰ هزار و ۴۰۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری است که پنج‌هزار و ۶۰۰ معدن آن فعال است.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید