فعال‌سازی معادن راکد و نیمه‌فعال خراسان رضوی در مسیر عملیاتی شدن

به گفته رییس سازمان صمت خراسان رضوی، فعال‌سازی معادن نیمه‌فعال و راکد استان، راهکاری منطقی برای رونق اقتصاد معدن و موتور محرک صنایع معدنی است.

فعال‌سازی معادن راکد و نیمه‌فعال خراسان رضوی در مسیر عملیاتی شدن
1399/09/18 | 14:40:53

محمدرضا مس‌فروش با بیان این مطلب اظهار کرد: در خراسان رضوی ۹۶۰ پروانه بهره‌برداری معدن معتبر موجود بوده که ۴۸۰ پروانه بهره‌برداری معتبر به صورت نیمه‌فعال و راکد هستند.

وی با بیان اینکه بخش معدن در استان حدود ۱۱هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است، عنوان کرد: با توجه به وضعیت زمین‌شناسی استان، عمده پتانسیل‌های معدنی فلزی استان سنگ آهن، مس و کرومیت و در بخش معادن غیرفلزی سنگ تزیینی و خاک صنعتی است.

مس‌فروش گفت: با در نظر گرفتن پتانسیل‌های موجود، یکی از مهم‌ترین راهکارهای رسیدن به جهش تولید در استان، فعال‌سازی معادن نیمه‌فعال و راکد است. یکی از راهکارهای اصلی عملیاتی کردن فعال‌سازی معادن، ورود سرمایه‌گذاران واقعی به بخش معدن است که این امر با برگزاری مداوم مزایده‌های معدنی میسر می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تحارت خراسان رضوی بیان کرد: در همین راستا، باید محدوده‌های معدنی گواهینامه کشف و بهره‌برداری که در فهرست مزایده عمومی معادن استان هستند، به دلیل اینکه مجوزهای لازمه آن‌ها در گذشته صادر شده و در زمان صدور مجوز نیازی به اخذ استعلام ندارند، در فهرست مزایده عمومی معادن استان قرار گیرند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات اساسی و بنیادی جهت انجام اکتشافات زیرسطحی و شناسایی پتانسیل‌های معدنی، واگذاری پهنه‌های وسیع اکتشافی به شرکت‌های دارای گرید، صلاحیت فنی و مالی جهت انجام اکتشافات معدنی است. در همین راستا پهنه‌هایی به مساحت ۳۵ هزار و ۶۶۵ کیلومتر مربع در قالب پهنه­‌های اکتشافی به شرکت­‌های ملی مس، تهیه و تولید مواد معدنی ایران، ایمیدرو، کومه معدن پارس و گل گهر سیرجان واگذار شده که با برنامه‌ریزی به عمل آمده و مطابق دستور مقام عالی وزارت کلیه پهنه‌های اکتشافی واگذار شده تا مورخ ۹۹/۱۰/۲۲ تعیین تکلیف و آزادسازی خواهد شد و پتانسیل‌های معدنی جدید نظیر مس، آهن، طلا و... شناسایی و مورد اکتشاف تفصیلی قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عمده معادن استان فرسوده بودن ماشین‌آلات استخراج ماده معدنی و گران بودن آن‌ها است، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت ارز و همچنین تفاوت بسیار بالای قیمت‌های ماشین‌آلات معدنی در داخل و خارج کشور، تامین ماشین‌آلات استخراج ماده معدنی به صورت مستقیم از خارج کشور به صورت دست دوم توسط بهره‌برداران معادن کمک بسیار شایانی در جهت افزایش ارزش افزوده، کاهش قیمت تمام شده مواد معدنی و فعال‌سازی معادن دارد و گزینه ورود ماشین‌آلات دست دوم تا ۱۰ سال ساخت توسط بهره‌برداران معادن گزینه مناسبی است که باید هرچه سریع‌تر توسط وزارت اقتصاد دارایی اجرایی شده و توسط وزارت صمت به استان‌ها تفویض شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی، وی خاطرنشان کرد: ایجاد واحدهای فرآوری مواد معدنی و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به بهره‌برداران معادن جهت احداث واحدهای فرآوری و ارائه امکانات زیرساختی اعم از آب و برق می‌تواند کمک شایانی برای فعال‌سازی بسیاری از معادن استان باشد.
منبع: ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید