مجوز برداشت 60 میلیون متر مکعب شورابه به پتاس طبس داده شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: برداشت ۶۰ میلیون مترمکعب شورابه معدنی در چارچوب سیاست‌های جهش تولید به معدن پتاس در شهرستان طبس تخصیص یافت.

مجوز برداشت 60 میلیون متر مکعب شورابه به پتاس طبس داده شد
1399/09/04 | 13:55:27

به گزارش روز سه‌شنبه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، عباس جرجانی در بازدید از معدن پتاس شهرستان طبس افزود: در جلسه‌ای که پس از بازدید از این معدن برگزار شد، با توجه به بررسی مسایل و مباحث مرتبط، مجوز برداشت ۶۰ میلیون متر مکعب شورابه به معدن پتاس داده شد.

وی با اشاره به شناسایی ذخایر جدید معدنی در معدن پتاس طبس افزود: در راستای جهش تولید و تثبیت و افزایش اشتغال در استان خراسان جنوبی، استفاده حداکثری از ظرفیت تولید در معادن از اولویت‌های این سازمان در سال جاری است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: بازرس کل استان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، مدیر مجتمع پتاس طبس و مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در خراسان جنوبی در بازدید از معدن پتاس شهرستان طبس حضور داشتند.

معدن پتاس با استخراج اسمی سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شورابه و اشتغال مستقیم ۴۰ نفر در ۱۵۰ کیلومتری شهر طبس واقع شده است.

پیش از این سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از شناسایی سه میلیارد تن ذخیره جدید ماده معدنی پتاس در شهرستان طبس خبر داد.

حجت ایمان‌طلب گفت: با افزایش این میزان که معادل ۲ و نیم میلیارد مترمکعب شورابه است، مجموع ذخایر پتاس استان به چهار و دو دهم میلیارد تن رسیده است.

وی با بیان اهمیت و جایگاه ویژه این ماده معدنی و نحوه استخراج آن اظهار داشت: ذخایر این ماده معدنی به طور کلی به ۲ صورت منابع سنگی و شورابه‌ای است که در خراسان جنوبی تنها به صورت شورابه‌ای و در شهرستان طبس در حال استخراج است.

وی گفت: معدن پتاس با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۷۲۵ میلیارد ریالی توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و استخراج اسمی سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شورابه زمینه اشتغال ۴۰ نفر را به صورت مستقیم در شهرستان طبس فراهم کرده است.

مهمترین کاربرد پتاس به عنوان کود شیمیایی در صنایع کشاورزی است و تولید صابون و شوینده‌ها، رنگ‌های شیمیایی و داروها، صنایع شیشه و سرامیک، صنایع غذایی و تهیه گل حفاری از سایر مصارف این ماده معدنی هستند.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در راستای تعیین و ثبت ذخیره این معدن گفت: تعیین تکلیف و فعال‌سازی معادن راکد و غیرفعال و همچنین شناسایی ذخایر جدید معدنی به منظور افزایش ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال در استان از برنامه‌های سازمان صمت در سال جاری است.

معدن پتاس از جمله معادن منحصر بفرد و جذاب استان خراسان جنوبی است که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان طبس مورد توجه علاقه‌مندان است.

با انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی که از سال ۹۲ در استان خراسان جنوبی آغاز شد و شناسایی ظرفیت‌های معدنی در عمق زمین تاکنون ۲۰۰ نقطه امیدبخش معدنی با مساحت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع حاصل مطالعات پهنه‌های اکتشافی در این استان شناسایی شده است.

براساس این نقاط امیدبخش، شرکت‌ها کارهای اکتشافی را ادامه می‌دهند و به محض اینکه به پروانه اکتشاف رسید و مشخص شد که چه ماده معدنی وجود دارد، واگذاری از طریق مزایده انجام می‌شود.  

خراسان جنوبی از استان‌های معدنی کشور به شمار می‌رود و براساس آخرین آمار رسمی از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، ۴۲ نوع آن در خراسان جنوبی وجود دارد.

طبس بزرگترین و مهمترین شهرستان معدنی خراسان جنوبی است که ۷۶ درصد ذخایر زغالی کشور را در خود جای داده و بزرگترین حوضه زغالسنگ کک شو ایران در این منطقه است.

منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید