۲۳۵ میلیارد تومان حقوق دولتی وصول شده از معادن آذربایجان شرقی

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: تنها ۲۰ درصد از منابع وصولی معادن مختلف واقع در منطقه به این استان بر می‌گردد که سهم بسیار ناچیزی است.

۲۳۵ میلیارد تومان حقوق دولتی وصول شده از معادن آذربایجان شرقی
1399/09/01 | 12:11:57

داوود بهبودی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار، سهم استان ها از منابع وصولی معادن را طبق نص صریح قانون ۱۵ درصد اعلام و اضافه کرد: متاسفانه از این سهم طی سال های اخیر در بهترین شرایط تنها ۲۰ درصد به آذربایجان شرقی برگشت داده شده است که با توجه به حجم ذخایر معدنی و  درآمدهای عمومی آن، راضی کننده نیست.

 

وی مجموع حقوق دولتی وصول شده از معادن آذربایجان شرقی طی سال گذشته را ۲۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: بر اساس قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالیکه باید حداقل ۱۵ درصد آن معادل ۳۵ میلیارد تومان به استان برگردد، تاکنون ۲۰ درصد این مبلغ تحقق یافته است.

 

بهبودی با انتقاد از شفاف نوبدن عملکرد و اطلاعات وزارت صمت درباره تخصیص اعتبارات مربوط به درآمدهای عمومی معادن استان ها، یادآوری کرد: در حالی که قرار بر این بود تا منابع مربوطه به استان های معدنی اختصاص داده شود، اما در عمل شاهدیم این منابع حتی به استان هایی که هیچ معدنی در آنها وجئد ندارد نیز تخصیص داده می شود.

 

به گفته وی  تا پارسال وزارت صنعت، معدن و تجارت، درآمدهای وصولی استان های معدنی را به استان های غیرمعدنی نیز داده است که این امر خلاف قانون می باشد.

 

بهبودی با تاکید بر اینکه مدیریت ارشد آذربایجان شرقی با حساسیت و جدیت کامل پیگیر سهم ۱۵ درصدی درآمدهای وصولی معادن استان است، گفت: انتظار داریم این سهم قانونی به طور کامل به استان های دارای شرایط به طور کامل پرداخت شود تا بخش مهمی از مشکلات اقتصادی این مناطق رفع شود.

 

وی افزود: اعتبارات حاصل از درآمدهای وصولی معادن علاوه بر توسعه و تجهیز این بخش اقتصادی مهم و تاثیرگذار، در حوزه های توسعه بخش راه و زیرساخت های مختلف توسعه ای نیز هزینه می شود.

 

بخش معدن آذربایجان شرقی با بیش از ۸.۶ میلیارد تن ذخایر شناخته شده، رتبه نخست کشور را دارد و در هفت سال گذشته در سایه سرمایه گذاری های انجام شده بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی در این حوزه راهبردی و دارای ارزش افزوده در سطح استان ایجاد شده است. 

 

طی دولت های یادزهم و دوازدهم میزان استخراج سالیانه مس از معادن آذربایجان شرقی با افزایش ۲ برابری از ۷ میلیون به ۱۴ میلیون تن رسیده است و در همین مدت با بهره برداری از فاز دوم تغلیظ مجتمع مس سونگون ظرفیت این مجتمع از ۱۵۰ هزار به ۳۰۰ هزار تن کنسانتره افزایش یافته و عملیات احداث فاز ۳ کنسانتره مس نیز برای افزایش ظرفیت آن به ۴۵۰ هزار تن آغاز شده است.

 

میزان ذخایر فلزی شناسایی شده از سال ۹۲ تا سال ۹۹ در آذربایجان شرقی ۱۵۶ میلیون تن است که طبق آخرین آمارها ۲۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری در آنها صورت گرفته است.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید