مزایا و معایب آهن اسفنجی

ایران در کنار در بیشتر کشورهای دنیا از این تکنولوژی استفاده می کند که واحد های تولید آهن اسفنجی و فولاد در کنار هم باشند. تولید کنندگانی که مصرف کننده هستند.

مزایا و معایب آهن اسفنجی
1399/06/21 | 12:20:24

مزایا و معایب آهن اسفنجی

کاهش قابل توجه سولفور و فسفر در کوره قوسی تنها با افزودن آهن اسفنجی به قراضه امکان پذیر است. هنگامی که ترکیب شارژ رقیق می شود نتیجه آن در تصفیه کمتر و بهره وری بهتر کوره قابل مشاهده است. افزایش بهره وری کوره ارتباط مستقیمی با شارژ که به اندازه رقیق شده باشد دارد چون تصفیه کامل در عملیات ذوب در کوره انجام می شود.

تغذیه مستمر آهن اسفنجی در مقایسه با شارژ در شرایط یکسان باعث بالاتر رفتن قدرت برق می شود. 

نوسانات شدید که بدلیل ماهیت قراضه بوجود می آید باعث کاهش برق وارد شده می شود.

با شارژ گرم آهن اسفنجی از هزینه تولید هر تن فولاد مذاب کاسته می شود. دلیل این امر کاهش مصرف برق و الکترود است. شارژ گرم DRI موجب بهره وری واحد ذوب می شود. 

استفاده از آهن اسفنجی در کوره موجب کاهش شکستگی در نتیجه این امر موجب کاهش اکسیداسیون الکترود می شود.

اکسیژن کمتری مصرف می شود زیرا با کاهش قراضه به اکسیژن نیاز به اکسیژن هم کاهش پیدا می کند. استفاده از DRI زمان و مصرف نسوز را هم کاهش میدهد.

استفاده از آهن اسفنجی به جای قراضه موجب کاهش آسیب های کوره از جمله آسیب های مربوط به کف و جداره می شود. و خطر انفجار کوره را هم کاهش می دهد.

کربن موجود در آهن اسفنجی موجب مصرف کمتر انرژی می شود. آهن اسفنجی باعث می شود در نتیجه آنالیز محصولات تغییری ایجاد نشود.

استفاده از آهن قراضه به جای آهن اسفنجی موجب پایین آمدن کیفیت و مرغوبیت فولاد آلیاژی می شود. باعث ایجاد ترکیبات غیر یکنواخت و رسوب ذرات ناخالص می شود. احتمال انفجار در کوره را بالا می برد و مواد ناخالص به کوره وارد می شوند. استفاده از آهن قراضه باعث می شود که انرزی بیشتری در کوره مصرف شود.

ایران و ترکیه همچنان از کوره های قراضه آهن استفاده می کنند در شرایطی در در کارخانجات دنیا از آهن اسفنجی استفاده می شود.

کارخانه های تولید کننده آهن اسفنجی

ایران در کنار در بیشتر کشورهای دنیا از این تکنولوژی استفاده می کند که واحد های تولید آهن اسفنجی و فولاد در کنار هم باشند. تولید کنندگانی که مصرف کننده هستند.

تولید و استفاده از آهن اسفنجی در ایران از سال 89 آغاز شده است و مدت زمان زیادی از تولید DRI در ایران نمی گذرد ولی با این حال ایران در کنار هندوستان از قطب های بزرگ آهن اسفنجی در دنیا به حساب می آیند.و این تلاش شبانه روزی واحد های صنعتی مختلف کشور است.

سهم عمده تولید آهن اسفنجی را فولاد مبارکه اصفهان به همراه زیر مجموعه های آن از جمله شرکت های فولاد هرمزگان جنوب، صنایع معدنی فولاد سنگان و فولاد امیرکبیر کاشان بر عهده دارد.

یکی دیگر از شرکت های مطرح در این زمینه شرکت توسعه و آهن فولاد گل گهر است که نقش بسیار پررنگی در تولید کنستانتره،گندله،احیا و تولید فولاد داشته و 80 درصد نیاز بخش داخلی را تامین کند.

در سال گذشته شرکت گل گهر با تولید بیش از سه میلیون تن آهن اسفنجی بیشترین سهم تولید را به خود اختصاص داده است که 90 درصد آن در داخل کشور مصرف شده است.

مجتمع فولاد اردکان اولین و بزرگترین مجموعه تولیدی آهن اسفنجی در ایران در بخش خصوصی است که در سال 91 در اردکان یزد آغاز به کار کرد.

از جمله کارخانه های تولید کننده آهن اسفنجی در ایران می توان به آهن و فولاد غدیر ایرانیان، فولاد بردسیر کرمان، فولاد میانه، کاوه جنوب کیش، فولاد سیرجان ایرانیان، فولاد سفید دشت اشاره کرد.

روش های حفاظت از آهن اسفنجی

ایران از بزرگترین تولید کننده فولاد در خاور میانه و دهمین تولید کننده فولاد در جهان است. ایران همچنین با کاهش تولید هند در رتبه نخست تولید آهن اسفنجی قرار گرفت و بیش از 25 درصد آهن اسفنجی دنیا را تولید می کند. آهن اسفنجی از منابع مهم در صنعت فولاد به شمار می آید. همانطور که درباره آهن اسفنجی می دانید تخلل،جذب رطوبت،اکسیژن و همچنین اشتعال بالایی که آهن اسفنجی دارد و مقاومت در برابر سایش باعث می شود که حمل و نقل و انبار مانی آن با مشکل مواجه شود و باید از آن محافظت کرد.

روش های متفاوتی برای حفاظت از این محصول در برابر اکسایش وجود دارد که می توان به حفاظت در سیلو با گازهای خنثی،حفاظت بوسیله هوا در سیلو، به طور طبیعی و در انبارهای سرپوشیده از آن محافظت کرد، حفاظت بوسیله آهک و بریکت سازی و سیلیکات سدیم از دیگر روش های محافظت از آهن اسفنجی در مقابل اکسایش است. پسیو کردن هم یک روش دیگر برای حفاظت آهن اسفنجی است به این شکل که یک لایه اکسیدی که با اکسیداسیون ایجاد می شود مانع از ادامه فرآیند اکسیداسیون DRI  می شود.

 در حال حاضر با توجه به شرایط جهان و کاهش تولیدات هند ایران به بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی در جهان تبدیل شده است. هند در جایگاه دوم و عربستان در جایگاه سوم است. آهن اسفنجی مهمترین محصول برای شرکت ها و کارخانه های فولادی است. امید است در سال های آینده ایران  زمره سه کشور برتر تولید کننده فولاد در جهان قرار بگیرد.

 


کلمات کلیدی :


آهن اسفنجی فولاد

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید