کشش و جذابیت زیاد معادن سرب روی بدلیل نقد شوندگی بالا

سید رضا عظیمی؛ مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس در یادداشتی به موضوع معادن کوچک مقیاس و اهمیت این معادن در اقتصاد پرداخته است.

کشش و جذابیت زیاد معادن سرب روی بدلیل نقد شوندگی بالا
1399/06/17 | 13:57:26

به نقل از روابط عمومی تهیه و تولید موادمعدنی ایران، سید رضا عظیمی؛ مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس در یادداشتی به موضوع معادن کوچک مقیاس و اهمیت این معادن در اقتصاد پرداخته است. این یادداشت در ادامه از نظر می گذرد:

از زمانی که نگاه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در مسیر مشارکت بخش خصوصی در معادن از پیمانکاری به راهبری تغییر پیدا کرد، دریچه‌های نوینی در جاده توسعه معادن کوچک‌مقیاس کشور و به خصوص در بخش سرب و روی پدیدار شد. نقطه امیدواری در چنین فرآیندی آنجا است که فرآوری عیارهای پایین سرب و روی به سودآوری نزدیک شده‌اند و همین نکته می‌تواند توسعه معادن پرظرفیت این بخش را تضمین نماید.

در حال حاضر بیش از 80 واحد فرآوری روی با ظرفیت تولید سالانه 470 هزار تن در کشور وجود دارد که در مجموع به دلیل کمبود مواد اولیه، 200 هزار تن شمش روی در سال تولید می‌کنند. به این ترتیب، با توجه به کمبود مواد اولیه واحدهای معدنی، فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس به خصوص در صنعت سرب و روی یکی از ضرورت‌های مهم و اساسی در کشور به حساب می‌آید. در صنعت سرب و روی به جز چند معدن بزرگ شامل انگوران، مهدی‌آباد، نخلک و… عملا شاهد تجمع معادن کوچک‌مقیاس در این بخش استراتژیک هستیم. این بخش به دلیل در اختیار داشتن بازار بسیار خوب و پر رونق، ریسک سرمایه‌گذاری برای فعال‌سازی این معادن را برای سرمایه‌گذاران به حداقل ممکن رسانده است.

وجود بازار و عدم نگرانی از فروش محصول به همراه قدرت نقدشوندگی بالا در صنعت سرب و روی به مثابه پول نقد، کشش و جذابیت زیادی را برای فعال‌سازی معادن این بخش و به خصوص معادن کوچک‌مقیاس توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم آورده است.

منبع: معدن نیوز



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید