طلا و معدن طلا

طلا یکی از ارزشمندترین مواد معدنی در دنیا است که ویژگی های بسیاری از جمله رسانایی، انعطاف پذیری، درخشندگی و... دارد. از این رو طلا کاربرد های متنوعی از جمله ساخت زیور آلات تا ذخیره به عنوان پشتوانه پولی کشور ها دارد.

طلا و معدن طلا
1399/06/17 | 09:37:16

طلا

طلا یک عنصر با نشان شیمیایی” AU  “است، این فلز زیبا، براق و درخشان خاصیت شکل پذیری بسیار بالایی دارد، به صورتی که هر گرم آن را تا یک متر مربع به صورت ورق می توان شکل داد. این فلز ارزشمند مقاومت زیادی در برابر عوامل محیطی دارد، زنگ نمیزند و تیره نمی گردد.

طلای ناب (یا همان طلای 24 عیار) در بستر رودخانه ها و دریاچه ها یافت میشود و بسیار نرم و منعطف می باشد، به شکلی که میشود با ناخن بر روی آن خش ایجاد کرد و یا حکاکی نمود. از این جهت است که وقتی از طلا برای وسایل تزئینی استفاده می شود با عناصر فلزی دیگر به صورت آلیاژی ترکیب میکنند.

طلا را می توان حتی به صورت خالص و تکه ای در میان سنگ ها و مواد ته نشینی آبرفتی جست، البته در میان کانی ها هم به صورت ترکیبی با دیگر عناصر یافت میشود.

هر چند طلا در دنیا یک پشتوانه پولی و اقتصادی محسوب میشود و به عنوان یک کالای سرمایه ای و تزئینی نیز شناخته شده است، اما نباید از مصارف کاربردی دیگر آن هم چشم پوشید. طلا در صنعت پزشکی، الکترونیک و... نیز استفاده میشود.

وزن طلا را با انس میسنجند که هر انس بین المللی برابر است با تقریبا 31 گرم و خلوص آن را نیز با عیار 24 بررسی میکنند که خالص ترین نوع طلا میباشد.

معدن طلا

معدن های طلا به دو صورت روباز و زیر زمینی استخراج می شوند. معادنی که سنگ های معدنی آن در دسترس باشند از روش روباز و معادنی که سنگ های معدنی آن ها در دسترس نبوده از روش زیر زمینی استخراج میشوند.

طلا در اکثر نقاط جهان توسط اشخاص معدنکاری شده و به طلای خام و خالص قابل فروش تبدیل می گردد، این نوع استخراج با فرآیندهای مکانیکی و دستی مانند لاوک شویی، ملقمه سازی و آسیا کردن انجام می پذیرد.

نوع دیگر استخراج، زیرزمینی می باشد و اکثر کشورهای غربی که سنگ های طلا دارند به این روش استخراج می کنند، به طور مثال کانادا و حتی آفریقای جنوبی که بیشترین معادن طلا در این کشور وجود دارد، صد درصد استخراج را به صورت زیر زمینی انجام می دهند.

اما کشورهایی مانند آمریکا درصد بسیار کمی به صورت زیرزمینی استخراج می کنند و بیشتر استخراج این کشورها به صورت روباز انجام میپذیرد.

به طور میانگین در هر 350 کیلوگرم خاک معدنی میتوان یک گرم طلا  استخراج کرد، و باید توجه داشت در کنار معدن طلا، مس و محصولات ارزشمند دیگری مانند اورانیوم استحصال می شود.

در کل میتوان اینطور نتیجه گرفت که از طلا به عنوان پشتوانه مالی و اقتصادی هر کشور نام برد و از این رو داشتن ذخایر و استخراج درست این فلز گرانبها میتواند شاخص اصلی اقتصادی هر کشوری باشد.

بانک جامع معدن و صنایع معدنی ایران | ایمیکو

نویسنده: فرید لطفی

   

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید