چرا معدنی‌ها از ارزهای صادراتی بهره‌ای نمی‌برند؟

بخش معادن و صنایع معدنی این روزها با مشکلات ارزی مواجه است. به اعتقاد فعالان اقتصادی این بخش نمی‌تواند از ارزهای صادراتی بهره‌ای ببرد. اما چرا؟

چرا معدنی‌ها از ارزهای صادراتی بهره‌ای نمی‌برند؟
1399/06/01 | 14:59:13

به گزارش ایمیکو، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران به بررسی و آسیب‌شناسی مشکلات ارزی بخش معادن و صنایع معدنی پرداخت. به گفته این عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، فعالان این بخش نمی‌توانند از ارز صادراتی خود بهره بگیرند. این در حالی است که بخش معدن با کمبود شدید تجهیزات از تایر گرفته تا تجهیزات سنگین روبه‌رو است.

رئیس خانه معدن ایران افزود: حتی ما این پیشنهاد را مطرح کردیم که از ارز منشا خارجی برای واردات تجهیزات و ماشین‌آلات استفاده کنیم. چرا که اکنون نیازمند نوسازی هستیم. شرایط به گونه‌ای است که اگر بتوانیم دستگاهی را با قیمت 100 هزار دلار از خارج تامین کنیم، رقم تامین این دستگاه در داخل 160 هزار دلار خواهد بود.

در این جلسه همچنین مهدی پورقاضی تاکید کرد که ضرورت دارد، فاصله ارز نیمایی و سنا کاهش یابد تا انگیزه صادرکنندگان برای ارائه ارز به نیما افزایش پیدا کند. در عین حال وقتی یک واحد تولیدی در امر صادرات نیز فعال است باید بتواند با ارز خود، واردات مواد اولیه داشته باشد. او با بیان اینکه بانک مرکزی در بخش ارزی حاکمیت مطلقه ایجاد کرده عنوان کرد که تداوم این وضعیت روی صنعت اثر منفی ‌می‌گذارد. او پیشنهاد کرد که اتاق و وزارت صنعت برای اصلاح روش‌های بانک مرکزی، بیاینه مشترک امضا کنند.

 پس از آنکه سایر اعضا و میهمانان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند، محمدرضا زهره‌وندی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با جمع‌بندی موارد مطرح شده، عنوان کرد که برای طرح انتظارات مطرح شده در این کمیسیون، نامه‌ای تهیه شده و جهت پیگیری به هیات رئیسه اتاق تهران ارائه ‌می‌شود.

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید