تعهد ایمیدرو در حفاظت از معدن آلبلاغ اسفراین

ایمیدرو وعده داد: حفاظت از معدن آلبلاغ اسفراین طی ۲ ماه آینده اجرایی می شود

تعهد ایمیدرو در حفاظت از معدن آلبلاغ اسفراین
1399/05/28 | 12:16:14

طاهر رستمی روز دوشنبه اظهار داشت: این وعده در نشستی که هفته گذشته با رییس این سازمان صورت گرفت، داده شد و بر این اساس آگهی مناقصه برای انتخاب شرکت حفاظتی اخیرا توسط ایمیدرو منتشر شده و تشریفات آن در حال انجام است.
وی افزود: کارشناسان شرکت آلومینای ایران (مستقر در جاجرم) که در منطقه آلبلاغ حضور یافته اند تاکنون کار مسدودسازی دهانه بیش از ۱۰ تونل دستکند عمیق و خطرآفرین را به پایان برده اند و تلاش برای بستن بقیه تونل ها نیز در دست اقدام است.
رستمی گفت: نیروهای شرکت آلومینای جاجرم در بحث حفاطت از معدن آلبلاغ نیز به طور محدود همکاری می کنند.
وی با اشاره به زمانبر شدن اقدامات ایمیدرو برای حفاظت از معدن آلبلاغ، افزود: این امر سبب افزایش حضور مجدد حفاران و برداشت کنندگان غیرمجاز سنگ های سرب و روی از این منطقه معدنی شده است.

دهمین مرحله پاکسازی آلبلاغ
فرماندار اسفراین از تداوم عملیات پاکسازی منطقه خبر داد و گفت: دیروز در راستای اجرای مصوبه شورای تامین شهرستان، دهمین مرحله پاکسازی منطقه آلبلاغ از حضور سودجویان و برداشت کنندگان غیرمجاز به انجام رسید.
رستمی افزود: در این عملیات مشترک با کشف مناطقی از محل ذخیره و خرید و فروش غیرمجاز ذخایر معدنی در یکی از دره های منطقه، این ناحیه از حضور افراد سودجو، مواد معدنی و تجهیزات مستقر شده پاکسازی شد.
وی رستمی گفت: نیروی انتظامی شهرستان نیز از روزهای آینده با ایجاد ایست بازرسی در ورودی های منطقه آلبلاغ، به حفاظت از این منطقه کمک خواهد کرد.

معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ و در محدوده پارک ملی زیست محیطی ساریگل، در شمال شرق این شهرستان قرار دارد.
تاکنون در هشت حادثه ریزش معدن در این منطقه ۶ نفر جان باخته اند و شماری از برداشت کنندگان غیرمجاز ذخایر معدنی سرب و روی این منطقه معدنی نیز مصدوم شده اند.
برداشت غیرمجاز از این معدن سرب و روی، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از اواخر سال ۹۷ آغاز شده بود اما از بهار پارسال با هجوم سودجویان به این منطقه به طرز شگفت انگیزی افزایش یافت.
واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده بود تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در ثبت آن ناکام بماند ولی پارسال وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرد. 
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید