آلیاژهای فلزی وارداتی، داخلی‌سازی می‌شوند

آلیاژهای فلزی که پیش از این وارد کشور می‌شدند با سرمایه‌گذاری شرکت شستا وارد روند توسعه تجاری و داخلی‌سازی خواهند شد.

آلیاژهای فلزی وارداتی، داخلی‌سازی می‌شوند
1399/05/26 | 17:37:29

به گزارش ایمیکو، آمریکا در چند مرحله فلزات ایران را به دایره تحریم ها اضافه کرد. چندی پیش اعلام شد آلیاژهای فلزی نیز در لیست فلزات تحریم شده قرار گرفته اند. این موضوع صنایع وابسته به این آلیاژها که عموما وارداتی بودند را با چالش های جدیدی مواجه کرد. به اعتقاد برخی کارشناسان داخلی سازی این محصولات می تواند از یکسو فشار تحریم ها را بر این بخش کاهش دهد و از سوی دیگر ایران را از سمت آلیاژهای فلزی خودکفا کند.

حال در تازه ترین خبرها، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اعلام کرد که به زودی مقدار قابل توجهی آلیاژ که پیش از این وارد کشور می‌شد با سرمایه‌گذاری شرکت شستا وارد روند توسعه تجاری و داخلی‌سازی می‌شود. سورنا ستاری در حاشیه مراسم افتتاح شتاب‌دهنده صدر فردا در جمع خبرنگاران، گفت: با وجود اینکه از لحاظ دانشگاهی، مقالات زیادی در حوزه مهندسی مواد داریم و جزو ۱۰ کشور اول دنیا در این زمینه هستیم، اما تعداد قابل توجهی از مواد به ویژه آلیاژهای فلزی از خارج از کشور وارد می‌شود. برای نمونه در حوزه کاتالیست‌ها، میزان قابل توجهی از مواد اولیه از خارج از کشور وارد می‌شود و این در حالی است که خطوط تولید کاتالیست پیشرفته‌ای را در دو سه سال اخیر در کشور راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین در آلیاژهای خاص و آلیاژهای فولادی وابستگی شدیدی داریم و در یک ماه گذشته نیز تحریم جدیدی شامل ۲۲ آلیاژ فلزی اعمال شد که انگیزه‌ای برای فعال‌سازی ظرفیت علمی دانشگاه‌هاست.  

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که مجموعه‌هایی همچون صدر تامین و مجموعه‌ شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)  که ظرفیت مالی دارند بر روی ایده جوانان سرمایه‌گذاری کنند. ستاری با اشاره به اینکه این اقدام، یک حرکت جدی در بحث عدم خام فروشی است، افزود: برای نمونه ۲۰ قلم خاک نادر در کشور وجود دارد که برخی‌ از آنها به صورت گرمی فروخته می‌شود.

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید