معادن و صنایع معدنی سال 99 را چگونه پشت سر می گذارند؟

سیاستگذاران وزارت صمت برای بخش معدن و صنایع معدنی در سال 1399 در چند پلان برنامه ­هایی دارند. طبق برنامه ­ریزی های اعلام شده، انتظار می رود معدن و صنایع معدنی در سال جاری یک چهارم ارزش صادرات غیرنفتی را از آن خود کنند.

معادن و صنایع معدنی سال 99 را چگونه پشت سر می گذارند؟
1399/05/25 | 12:34:29

به گزارش ایمیکو، پیش بینی متولیان وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است امسال ارزش صادرات غیرنفتی باید به رقم ۴۱ میلیارد دلار برسد که در سه ماهه نخست امسال ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تحقق یافته است.

از سوی دیگر مرور کارنامه صادرات غیرنفتی در دوره سه ماهه ابتدایی امسال گویای آن است که علاوه بر محصولات پتروشیمی و داروی انسانی، سیمان، شمش آلومینیوم، شیشه جام، فولاد خام ( میانی)، کاتد مس، کاشی و سرامیک و تولیدات فولادی که همگی در شمار کالاهای صنایع معدنی محسوب می شوند، با وجود محدودیت های مختلف به ویژه مشکلات ناشی از کرونا به بازارهای صادراتی راه یافتند.

همچنین ارزیابی ها نشان می دهد، سیاست وزارت صمت برای امسال رشد ۳۰ درصدی استخراج مواد معدنی نسبت به سال گذشته است که تحقق این مهم به منزله رکوردشکنی در زمینه استخراج مواد معدنی پس از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی است. آمارهای مورد بررسی در دوره ۹۷- ۱۳۹۲ هم نشان می دهد متوسط استخراج مواد معدنی ۴۰۰ میلیون تن است. ضمن اینکه پارسال ۴۱۰ میلیون تن انواع مواد معدنی استخراج شد. اکنون حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد مواد معدنی استخراجی کشورمان را مصالح ساختمانی تشکیل می دهد.

استراتژی برای معدن غیرفعال

وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد، امسال حدود هزار معدن غیرفعال کشور را به چرخه تولید متصل سازد و افزون بر ۲۲ درصد از مجموع معادن غیرفعال کشور، فعالیت خود را از سرگیرند و این مهم یکی از محورهای سال ۹۹ است. طبق ارزیابی ها، شمار معادن غیرفعال کشور، پیش از این چهار هزار و ۴۰۰ معدن اعلام شده و در چارچوب فعال سازی معادن کوچک مقیاس با پشتیبانی صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی این برنامه در دست اقدام است.

ایران با کشف ۶۸ نوع ماده معدنی از نظر تنوع در بین ۱۰ کشور شاخص جهان قرار دارد.



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید