دستگاه آنالیزور لحظه‌ای دانه‌بندی مواد معدنی به معادن مهم کشور عرضه خواهد شد

پژوهشگران جهاد دانشگاهی موفق به ارائه دستگاه آنلاین اندازه‌گیری دانه‌بندی به معادن بزرگ شده و کشور را از نمونه‌های خارجی این دستگاه بی‌نیاز کردند.

دستگاه آنالیزور لحظه‌ای دانه‌بندی مواد معدنی به معادن مهم کشور عرضه خواهد شد
1399/05/19 | 16:05:52

محققان پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس، در یک طرح پژوهشی دستگاه آنالیزور لحظه‌ای دانه‌بندی مواد معدنی را طراحی و به صنعت عرضه کردند.

به گفته زهرا بهری پژوهشگر این واحد، این دستگاه در ورودی دستگاه‌های خُردایش مثل آسیابها و سنگ‌شکن‌ها قرار می‌گیرند و توزیع دانه‌بندی ذرات خوراک ورودی به این دستگاه‌ها را به صورت آنلاین در هر ثانیه اندازه‌گیری می‌کنند. این اندازه‌گیری به طور کامل اتوماتیک است و هیچ‌گونه دخالت دست صورت نمی‌گیرد. همچنین در هر لحظه داده خروجی را به صورت d20 ،d50 و d80 ارائه می‌کند.

این محقق در خصوص مزایای این دستگاه گفت: با نصب این دستگاه و کنترل توزیع دانه‌بندی خوراک ورودی، نه تنها ظرفیت مدار خردایش را می‌توان کنترل کرد، بلکه منجر به بهبود انرژی مصرفی این مدار و بهینه‌سازی کارایی جدایش مراحل بعد از خردایش نیز خواهد شد.

وی افزود: این دستگاه برای اولین‌بار توسط جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس تولید شده و نیاز کشور را در این زمینه رفع کرده و باعث شده دیگر خرید خارجی نداشته باشیم.
این پروژه از سال ۱۳۸۹ آغاز و در سال ۱۳۹۳ برای اولین‌بار به صنعت عرضه شده است. این دستگاه تا کنون به سه مجموعه معدن بزرگ ایران کارخانه‌های سنگ آهن مرکزی (چغارت)، سنگ آهن گل گهر و مس سونگون فروخته شده است. آخرین عرضه این دستگاه در سال ۹۸ بوده و چند روز گذشته پیگیری مراحل نصب دستگاه در کارخانه فرآوری مس سونگون انجام شده است.

این پژوهشگر در خصوص مشکلات جهاد دانشگاهی گفت: یکی از مشکلات این سازمان بحث بودجه‌های تحقیقاتی است. با توجه به حضور نیروهای مستعد و کارآمد در مجموعه ما، اگر بتوانند در بحث بودجه تحقیقاتی به جهاد دانشگاهی کمک کنند، این موضوع می‌تواند کمک بزرگی نه تنها به جهاد، بلکه به کشور باشد.
منبع: ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید