سبد تسهیلات بانکی «صنعت و معدن» بزرگتر شد

در کشورهای در حال توسعه مانند ایران که ساختار اقتصادی آنها متکی به بانک ­هاست، افزایش میزان تسهیلات و اعتبارات بانکی می­تواند آثار مثبت اقتصادی به همراه داشته باشد. تحلیلگران معتقدند استفاده صحیح از منابع بانکی موجود ...

سبد تسهیلات بانکی «صنعت و معدن» بزرگتر شد
1399/05/19 | 13:44:07

در کشورهای در حال توسعه مانند ایران که ساختار اقتصادی آنها متکی به بانک ­هاست، افزایش میزان تسهیلات و اعتبارات بانکی می­تواند آثار مثبت اقتصادی به همراه داشته باشد. تحلیلگران معتقدند استفاده صحیح از منابع بانکی موجود برای بخش­های مختلف اقتصادی، به معنای تبدیل منابع مالی به سرمایه­ گذاری است. آمارهای وزارت صمت نشان می­دهد بخش «صنعت و معدن» در دو ماه نخست بهار 99 بیشترین سهم از کل تسهیلات پرداختی از سوی بانک­ ها را نصیب خود کرده است. حال این سوال مطرح است که آیا تسهیلات پرداخت شده، به افزایش سرمایه­ گذاری ­ها در این بخش­ ها منتج شده است؟

داده ­های آماری بیانگر آن است که جوازهای تاسیس صنعتی در دوماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 22 درصد و میزان گواهی کشف صادر شده در مدت زمان مورد بررسی (فروردین و اردیبهشت) نسبت به سال قبل 22.5 درصد افت را به ثبت رسانده است. این در حالی است که طبق بررسی ­ها پروانه بهره­برداری معادن در 2 ماهه اول امسال نسبت به سال قبل با رشد چشمگیر حدود 50 درصد روبه­ رو شده است. در مجموع می­توان گفت، سهم «صنعت و معدن» از تسهیلات بانکی در دو ماهه اول امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، 45 درصد رشد را تجربه کرده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس این آمار در دو ماهه اول امسال ۳۴.۸ درصد از کل تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری، معادل ۴۳ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن پرداخت شده که نسبت به پرداخت حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در مدت مشابه سال گذشته ۴۵.۳ درصد افزایش یافته است.

بعد از بخش صنعت و معدن، بخش خدمات با اختصاص ۳۳.۴ درصد از کل این تسهیلات به خود، دومین بخشی است که بیشترین تسهیلات بانکی را دریافت کرده است؛ به‌طوری‌که بخش خدمات در دو ماهه اول امسال ۴۱ هزار و ۸۷۴ میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری دریافت کرده که نسبت به مبلغ ۴۱  هزار و ۵۲۸ میلیارد تومان در مدت مشابه سال قبل ۰.۸ درصد افزایش داشته است.

بخش بازرگانی با اختصاص ۲۱.۱ درصد از کل این تسهیلات به خود، در رتبه سوم قرار دارد، به‌طوری‌که بخش بازرگانی در دو ماهه اول امسال ۲۶ هزار و ۳۸۸ میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری دریافت کرده که نسبت به مبلغ ۱۱ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان در مدت مشابه سال قبل ۱۲۶.۵ درصد افزایش داشته است. در این میان مسکن و کشاورزی با تخصیص ۵.۴ و ۵.۲ درصد از کل تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری به خود، کمترین تسهیلات را در این مدت دریافت کردند.



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید