خلج طهرانی اعلام کرد: در سال جهش تولید بهره برداری از 3 پروژه به ارزش 6000 میلیارد تومان

تمام مجموعه هاي معدني و فولادي در سال پیش جاري در تلاش هستند جهش توليد را محقق سازند. در اين خصوص منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس نيز تلاشهاي تحسين برانگيزي داشته...

خلج طهرانی اعلام کرد: در سال جهش تولید بهره برداری از 3 پروژه به ارزش 6000 میلیارد تومان
1399/02/10 | 09:34:02

شیوا نیک وظیفه

تمام مجموعه هاي معدني و فولادي در سال پیش جاري در تلاش هستند جهش توليد را محقق سازند. در اين خصوص منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس نيز تلاشهاي تحسين برانگيزي داشته تا با تسهیل بستر تولید و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای دست‌یابی به این هدف، چرخ های اقتصاد کشور را بیش از پیش به حرکت درآورند و در افزایش ارزآوری برای کشور نقش آفرینی كنند.

خلج طهراني، مديرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفتگو با معدن نامه درخصوص برنامه هاي در دست اجراي اين مجموعه چنين گفت: با تاکید و دستور جناب آقای دکتر غریب پور تکمیل زیرساخت های منطقه از جمله تسطیح سایت توسعه توسط بخش خصوصی ، برون سپاری و توسعه عملیات تخلیه و بارگیری مواد معدنی و اسکله موجود ، آب رسانی به شرکت ها، توسعه پست برق شهيد لشكري و جذب سرمایه گذار، در اولویت برنامه های این منطقه اقتصادی در سال 99 است.

خلج طهراني افزود: در پروژه آب ، پساب شهر بندرعباس تصفيه مي شود و به منطقه ويژه منتقل شده و شيرين سازي در منطقه ويژه انجام مي شود، در نهايت آب براي مصرف در صنايع آماده سازي خواهد شد. ظرفيت آبرساني اين پروژه ٨٥ هزار مترمكعب در روز است. با توجه به اينكه شركتها براي تحقق توليد ١٠ ميليون تن فولاد و دیگر صنایع در اينجا سرمايه گذاري ميكنند اين ميزان آب نياز هم خواهد بود.

مديرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تشريح كرد: در جلساتي كه در استانداري با شركت آب و فاضلاب داشتيم به اين شركت تاكيد كردند پس از راه اندازي اين پروژه پساب، به صنايع غرب بندرعباس انشعاب نفروشند و آنها مكلف هستند از منطقه ويژه نياز خود را خريداري كنند و در حقيقت منطقه ويژه تامين كننده انحصاري آب در غرب بندرعباس خواهد شد. اين كار در دست اقدام است.

وي به پروژه اي ديگر اشاره كرد و گفت: موضوع توسعه پست برق شهيد لشكري را نيز در دست اجرا داريم قبل از شروع سال جديد در مناقصه اين پروژه را فروختيم تا بخش خصوصي براي انجام آن شروع به كار كند كه در انتهاي سال با شيوع بيماري كرونا ويروس همزمان شد به همين خاطر مراحل نهايي يك ماه به تعويق افتاد و موعد اعلام شده از جانب ما ١٨ ارديبهشت ماه است كه انشالله به عقد قرارداد منتهي مي شود و پروژه وارد مرحله اجرا خواهد شد. بعلاوه اينكه در راستاي جذب سرمايه گذار از ابتداي سال دو كميته واگذاري زمين برگزار كرديم كه 7 سرمايه گذار جديد مصوب شده است تا در منطقه سرمايه گذاري كنند.

خلج طهراني گفت: پيش بيني ما اين است كه در منطقه ويژه در سال جهش توليد سه پروژه به ارزش ٦ هزار ميليارد تومان بهره برداري برسد. يكي از اين موارد پروژه اسيد سولفوريك مس هست كه پروژه تمام شده، بايد اشاره كنم مديرعامل شركت ملي مس با درایت و پیگیری به سرعت پروژه را جلو برد و به اتمام رساند و آماده افتتاح است. يكي ديگر از اين پروژه ها گندله سازي مادكوش است، پروژه توسعه كاوه هم در مراحل نهایی است كه در منطقه ويژه افتتاح خواهند شد . همچنین هتل 5 ستاره منطقه ویژه با سرمایه گذاری بخش خصوصی بازسازی کامل و در تابستان امسال با استاندارد بین المللی راه اندازی خواهد شد .بعلاوه اينكه پروژه توليد ١٠ ميليون تن فولاد هم وارد فاز اجرايي خواهد شد.

وي در خصوص موضوع برق خاطرنشان كرد: براي موضوع برق منطقه جلسات مستمر برگزار مي شود تا نيروگاه ديگري در منطقه ويژه با همكاري شركت انرژي صبا وابسته به بنياد مستضعفان و جانبازان احداث شود كه به تفاهم هم رسيده ايم، نيروگاه مدنظر ما ٥٥٠ مگاواتي است. پيش بيني اين است كه ظرف يك سال تا يكسال و نيم اولين فاز با ١٥٠ مگاوات وارد شبكه شود كه با اين پروژه نياز برق منطقه مرتفع خواهد شد. در حال حاضر نيروگاه هرمز را داريم كه انرژي صبا به آن اضافه خواهد شد. مشكل تامین گاز هم به لحاظ افتتاح و راه اندازی خط و ایستگاههای 30 اینچ وجود ندارد و مشكل آب هم با پروژه اي كه به آن اشاره كرديم رفع خواهد شد. با تمام اين تدابير زيرساختي سال ٩٩ با راهنمایی ریاست محترم هیات عامل ایمیدرو و استاندار محترم و نمایندگان دلسوز استان در مجلس براي منطقه ويژه خوب ديده مي شود.

منبع: معدن نامه



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید