نامهربانی دولت با واحد های تولیدی کوچک

مدیرعامل شرکت ذوب و فلزات تیموری گفت: صنایع پایین‌دستی از دیرباز مورد بی‌مهری و بی‌توجهی مسئولین قرار گرفته‌اند. در حال حاضر با وجود معادن غنی مس در کشور، اغلب واحدهای تولیدی کوچک.......

نامهربانی دولت با واحد های تولیدی  کوچک
1399/04/23 | 16:25:04

گل‌آقا تیموری، اظهار داشت: مواد اولیه مورد نیاز ما را ضایعات مس و برنج تشکیل می‌دهد که بعد از ذوب و جداسازی در کوره، مس خالص را در قالب‌های مخصوص ریخته و به شکل شمش درمی‌آوریم. بزرگ‌ترین معضل ما در شرایط فعلی گرانی و کمبود مواد اولیه است. هر روزه شاهد رشد قیمت  مس و برنج هستیم و این موضوع به طور کلی تولید را مختل کرده است. ایران کشوری با ذخایر فراوان مس پرعیار است اما با این وجود تولیدکنندگان داخلی با کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند.

وی افزود: کمبود مس در بازار ایران یکی از دلایلی است که موجب افزایش تقاضا و قیمت مس می‌شود. تغییر قیمت لحظه‌ای مس موجب شده که حتی برای یک روز آینده نیز توانایی برنامه‌ریزی نداشته باشیم و به طور کلی روند صعودی قیمت مس، مجموعه‌های تولیدی را فلج کرده و میزان تولید آن‌ها را به حداقل رسانده است.

افت شدید میزان تولید

مدیرعامل شرکت ذوب و فلزات تیموری تصریح کرد: ما به عنوان تولیدکننده شمش مسی، مشتریان خاص خود را داریم و شرایط فروش مطلوب است اما چالشی که وجود دارد میزان تولید است؛ چراکه تا محصولی تولید نشود امکان فروش برای آن مهیا نمی‌‌شود.

تیموری عنوان کرد: به دلیل اینکه شمش در زمره ماده خام و پایه مصرفی در صنایع مختلف قرار می‌گیرد، صادرات آن ممنوع است و تمام شمش‌های تولیدی در بازار داخل مورد معامله قرار می‌گیرد. عمده مشتریان داخلی ما صنایع تولیدی شیرآلات بهداشتی هستند. اغلب واحدهای ریخته‌گری شمش‌های تولیدی خود را در اختیار شرکت ملی مس قرار می‌دهند و ادامه فرآیند بر عهده آن شرکت است

وی تاکید کرد: در موقعیت کنونی و با توجه به قیمت مس، فعالیت مجموعه به طور چشمگیری کاهش یافته و به 10 روز کاری در ماه تقلیل یافته و با این وجود ظرفیت تولید نیز به حداقل میزان رسیده است. مجموعه ما از دستگاه‌ها و تجهیزات مناسبی جهت تولید شمش با کیفیت برخوردار است اما افسوس که نمی‌توانیم از تمام ظرفیت و توانایی خود جهت ارائه محصول استفاده کنیم.

اهمیت مواد اولیه مرغوب در تولید شمش مس

مدیرعامل شرکت ذوب و فلزات تیموری گفت: قابل ذکر است که برای تولید شمش مس و برنج به تکنولوژی ویژه‌ای نیاز نیست و تنها استفاده از مواد اولیه پرعیار از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. روش‌های مدرن و سنتی تولید شمش در نوع کوره‌های ذوب مورد استفاده تفاوت دارند. کوره‌های القایی، جدیدترین نوع کوره محسوب می‌شوند که علاوه بر بهبود کیفیت محصول موجب افزایش سرعت تولید نیز می‌شود اما ما همچنان از کوره‌های سنتی استفاده می‌کنیم؛ چراکه با وضعیت موجود نقدینگی، خرید کوره القایی به هیچ عنوان مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی ابراز کرد: بخش از نوسانات فعلی قیمت مس به شیوع کرونا مربوط می‌شود. در آغاز اپیدمی این ویروس، تمام بازارها و معاملات جهانی تعطیل شدند و قیمت مواد اولیه به ویژه مس به کمترین میزان خود رسید و هیچ‌گونه عرضه و تقاضایی صورت نمی‌گرفت اما با باز شدن بازارها و شروع معاملات جهانی، قیمت مس روند افزایشی را در پیش گرفت و پیش‌بینی می‌شود این مدار صعودی همچنان ادامه داشته باشد.

افزایش قیمت‌ها برابر با تعطیلی واحدهای کوچک

تیموری توضیح داد: قیمت مس در ایران بیشتر تحت تاثیر نرخ ارز و رقابت‌های بورس کالا است؛ با افزایش این دو عامل قیمت داخلی مس به چندین برابر قیمت جهانی می‌رسد. از طرفی کمبود مواد اولیه در بازار داخل نیز موجب با ارزش شدن این فلز شده و در ادامه افزایش قیمت را در پی خواهد داشت. اگر از میزان صادرات کاتد مس کاسته شود و مواد اولیه بیشتری به تولیدکنندگان داخلی ارائه شود، قطعا شاهد افت قیمت مس خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ذوب و فلزات تیموری در پایان به نقش دولت در حمایت از صنایع پایین‌دستی اشاره کرد و یادآور شد: به طور کلی با کاهش قیمت مس شرایط سایر صنایع وابسته به این فلز سرخ نیز رو به بهبودی خواهد رفت و تمام این موارد به همت و حمایت دولت بستگی دارد. تا زمانی که دولت مشکلات تولیدکنندگان کوچک و صنعت را نادیده بگیرد و با شرکت‌های بزرگ همکاری کند، شرایط قیمتی و تامین مواد اولیه به همین روال پیش خواهد رفت و هزینه این موضوع را واحدهای تولیدی کوچک با تعطیلی مجموعه‌های خود پرداخت خواهند کرد.

منبع: فلزات آنلاین


کلمات کلیدی :


مس فلزات صنایع کوچک

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید