بورس کالا عامل تعیین قیمت سنگ آهن

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: هدف و فلسفه اوّلیه تشکیل بورس کالا خروج از قیمت‌گذاری دستوری بوده است زیرا اقدامات غیر کارشناسانه در بخش معادن سنگ آهن و قیمت فولاد.......

بورس کالا عامل تعیین قیمت سنگ آهن
1399/04/22 | 09:13:30

به نقل از روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، ناصر تقی زاده با اشاره به اینکه در سال گذشته نیز قیمت‌های سنگ آهن کنسانتره و گندله همانند سال‌های قبل همچنان تابعی از میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان بوده است، اظهار داشت: نوسانات قیمت‌های جهانی سنگ آهن و گندله تاثیر با اهمیتی در قیمت‌های فروش محصولات فوق نداشته است و فقط افزایش یا کاهش قیمت‌های شمش فولاد خوزستان، در قیمت‌های فروش محصولات فوق تاثیر داشته است.

 وی اضافه کرد: در مورد نظام قیمت‌گذاری معتقدیم با تشکیل بورس کالا و عرضه سنگ آهن و فـرآورده‌های آن در بورس، مسئله مهم کشف قیمت محصولات زنجیره فولاد تکمیل می‌شود به عبارت دیگر هدف و فلسفه اولیه تشکیل بورس کالا خروج از قیمت‌گذاری دستوری بوده است. زیرا اقدامات غیر کارشناسانه در بخش معادن سنگ آهن و قیمت فولاد در گذشته موجب شده به علت عدم کشف قیمت کلی زنجیـره تولید فولاد در بورس کالا، بخش‌های تولیدی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از غیر واقعی بودن قیمت‌ها آسیب‌پذیر باشند.

 تقی‌زاده افزود: به نظر می‌رسد با پیشرفت‌هایی که بورس کالا نموده، امروزه در جایگاهی قرار دارد که دولت و صنایع می‌توانند به آن اعتماد کنند. محصولات استراتژیک از جمله تولیدات زنجیره فولاد راهی جزو کشف قیمت واقعی در بورس کالا را ندارند و وصل کردن کل قیمت‌های زنجیره فولاد به یک محصول، منطقی نیست.

 مدیرعامل چادرملو در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصاد هر کشوری منابع معدنی و ذخایر زیرزمینی کشور است، نقش معادن در رشد اقتصادی هر کشوری کاملا مشهود و بهره‌برداری از معادن کشور عامل مهمی در رشد و توسعه اقتصادی است زیرا معادن تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور نقش بسزایی داشته و با توجه به استقرار معادن عمدتا در نقاط دورافتاده و کمتر توسعه یافته کشورها، نقش عمده‌ای هم در توسعه و آبادانی مناطق مزبور، اشتغال‌زایی جلوگیری از مهاجرت و شهرنشینی خواهد داشت. به عنوان نمونه طبق آمار منتشره از طرف سازمان بین‌المللی کار، اشتغال هر نفر در معادن سنگ آهن موجب ایجاد 17 شغل در صنایع مرتبط می‌شود.

 وی تصریح کرد: کشور ایران به دلیل وجود منابع و ذخایر طبیعی (نفت، گاز، مواد معدنی) در ردیف کشورهای غنی منابع طبیعی قرار دارد. به نحوی که در رده‌بندی کشورهای جهان از نظر مواد معدنی جزو 15 کشور اول قرار گرفته است. براساس گزارشات و اطلاعات موجود، ایران دارای 18 نوع از انواع مواد معدنی مختلف و 57 میلیارد تن ذخایر احتمالی و 37 میلیارد تن ذخایر قطعی است. این ذخائر حدود 7 درصد ذخایر کلی جهان را تشکیل می‌دهد. ارزش ذخایر معدنی ایران طبق برآوردهای اولیه 800 میلیارد دلار است که با برنامه‌ای اکتشافی جدید تا یک هزار و 400 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. اما علی‌رغم وجود منابع غنی مواد معدنی نقش معادن در اقتصاد کشور ناچیز بوده و طبق آمارهای اعلام شده سهم معدن و صنایع معدنی از تولید ناخالص داخلی کشور حدود 7 درصد است.

 تقی‌زاده خاطرنشان کرد: سنگ آهن مهم‌ترین بخش معدنی ایران است که براساس گزارش مرکز آمار ایران حدود 50 درصد ارزش افزوده بخش معدن مربوط به این بخش است و از طرفی 19.6 درصد اشتغال‌زایی بخش معدن ایران به معدنکاری سنگ آهن تعلق دارد.

 مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد: در شرایط فعلی اقتصاد ایران و تحریم‌های گسترده اقتصادی، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ایران برای عبور از این بحران، توجه بر منابع معدنی و پتانسیل‌های بالقوه در داخل کشور است. به جرات می‌توان گفت با سرمایه‌گذاری در بخش معدن می‌توان ارزش افزوده ناشی از فروش و صادرات مواد معدنی را افزایش داد و از طرفی سرمایه‌گذاری در بخش فرآوری باعث رونق اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری خواهد شد. البته باید قبول کرد که تاکنون با وجود ذخائر فراوان معدنی، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در فعالیت‌های اکتشافی، تجهیز معادن و بهره‌برداری از معادن کافی نبوده است.

 این مدیر معدنی یادآور شد: هم‌اکنون دو شرکت بزرگ سنگ آهنی (معدنی و صنعتی چادرملو و معدنی و صنعتی گل‌گهر) که حدود 54 درصد کنسانتره سنگ آهن کشور را تولید و صنایع فولاد کشور را از واردات بی‌نیاز کرده‌اند، در دهه 1370 خصوصی و بدون اتکا به دولت و بودجه‌های عمرانی طرح‌های مهم توسعه و افزایش ظرفیت خود را اجرا و سالیانه حدود 25.7 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن (معادل 54.3 درصد کل تولید کشور) و 15.8 میلیون تن گندله (حدود 38 درصد کل تولید کشور) مورد نیاز صنایع فولاد کشور را تامین می‌کنند. در سال‌های اخیر با مشکلات و تنگناهایی که از طرف دولت ایجاد شد، مانند پرداخت حق انتفاع، تعیین قیمت محصولات وضع حقوق دولتی و عوارض گمرکی صادرات مواجه بوده و این امر موجب شده بخش خصوصی واقعی و توانمند در حوزه فعالیت‌های معدنی رغبتی نداشته باشد.

 تقی‌زاده ادامه داد: براساس آخرین پایش‌های انجام شده در مورد اهداف برنامه‌های تولید فولاد در سال 1404 ، برای تحقق برنامه 55 میلیون تن فولاد خام، نیاز به 80 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن است که به منظور تولید این مقدار محصول باید 162 میلیون تن سنگ آهن از معادن استخراج شود. ظرفیت ایجاد شده تا پایان سال 1398 حدود 90 تا 93 میلیون تن و پیش‌بینی تا سال 1404 حداکثر تا 130 میلیون تن و مقدار 32 میلیون تن کسری وجود دارد. بنابراین چنانچه عملیات اکتشافی جدید و افزایش ذخایر انجام نگیرد با توجه به ذخایر موجود اکتشاف شده کشور، تامین سنگ آهن مورد نیاز صنایع فولاد کشور در بلندمدت مقدور نخواهد بود.

 وی در عین حال ابراز کرد: در جهت حمایت از بخش خصوصی و تشویق در اجرای برنامه‌های اکتشافی، کنسرسیومی مرکب از 12 شرکت بزرگ معدنی و صنایع معدنی شامل شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، گل‌گهر، گهر زمین، صبانور، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد غدیر ایرانیان، فولاد خراسان، ذوب آهن اصفهان، معادن و فلزات، پامیدکو و گروه سرمایه‌گذاری امید تشکیل و برای اولین بار اجرای چنین طرح عظیمی را به عهده گرفتند و در مرحله اول حدود 60 هزار کیلومتر مربع پهنه در اختیار کنسرسیوم فوق قرار گرفته و مطالعات آن شروع شده است.

 مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو  اظهار کرد: در برنامه‌های آتی توسعه صنایع فولاد، احداث کارخانه‌های فولادسازی جدید در سواحل جنوبی کشور با هدف صادرات در دستور کار شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل‌گهر و فولاد مبارکه قرار گرفته است. تولید 10 میلیون تن فولاد با تامین سنگ آهن مورد نیاز از محل واردات از کشور استرالیا هدف‌گذاری شده است. این طرح در مراحل مقدماتی بوده و جهت واردات سنگ آهن ، احداث تاسیسات زیربنائی و توسعه بنادر جزو برنامه‌ها است.

 وی در پایان تاکید کرد: با توجه به منابع و ذخایر معدنی موجود، اجرای برنامه‌های اکتشافی تا حصول به ماده معدنی، باید در اولویت برنامه‌های توسعه معادن قرار گیرد.

منبع: فلزات آنلاین



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید