ویژگی های سنگ های ساختمانی و تزیینی

مشخصات سنگ های ساختمانی و تزیینی و دسته بندی آن ها از نگاه علمی

ویژگی های سنگ های ساختمانی و تزیینی
1399/04/07 | 16:35:41

در علم سنگ شناسی، سنگ ها را به سه گروه آذرین، دگرگونی و رسوبی تقسیم می کنیم. سنگ های تزیینی نیز مشمول همین قاعده می شوند. این سنگ ها شامل انواع متعددی مانند مرمریت، مرمر، کنگلومرا، چینی، ماسه سنگ، تراورتن، سینیت، دیوریت، گابرو، گرانیت و دیگر موارد می باشد.

سنگ های تزیینی بر اساس ویژگی های فیزیکی خود دسته بندی می شوند. این خصوصیات شامل مواردی مانند سختی، رنگ، میزان تخلخل و مقاومت می باشد. در انتخاب سنگ ساختمانی توجه به این موارد ضروری است چرا که هر کدام از این موارد می تواند در میزان عمر سنگ تاثیر گذار باشد.

مقاومت: عوامل مختلفی بر مقاومت سنگ ها تاثیر می گذارند مانند گرما و سرما و فرسایش و هوازدگی و غیره. هوازدگی سنگ ها می تواند متاثر از عوامل فیزیکی یا شیمیایی باشد. این دو عامل همزمان روی سنگ تاثیر می گذارند و موجب تغییر خواص ظاهری سنگ و پایین آمدن مقاومت آن می شوند.

تخلخل: حفره های داخل سنگ ها تحت تاثیر محلول های طبیعی که اثر حل شوندگی روی برخی از کانی های موجود در سنگ دارند ایجاد می شوند. هرچه میزان این تخلخل بیشتر باشد احتمال نفوذ آب باران به داخل این حفرات بیشتر است و این اتفاق به خصوص در زمستان که آب داخل این حفره ها یخ زده و ترک هایی را ایجاد می کند، باعث شکستن و از بین رفتن این سنگ ها می شود.

سختی: سنگ های تزئینی از نظر سختی دامنه وسیعی را شامل می شوند. به طوری که از پایین ترین درجه سختی یعنی تالک تا بالاترین درجه یعنی سنگ گرانیت را می توان در سنگ های ساختمانی دید. در انتخاب سنگ ساختمانی سختی بالا عامل مهمی است. چرا که سختی بالا خود میتواند مقاومت بالاتری را باعث شود.

دسته بندی علمی سنگ های تزئینی:

سنگ های رسوبی: این گروه سنگ که شامل ماسه سنگ ها و کنگلومراها (قطعات آهکی درون یک سیمان آهکی)، سنگ های آهکی یا دولومیتی، تراورتن و مرمر می شود، از ته نشین شدن کانی ها و یا دیگر مواد معدنی تشکیل می شوند.

سنگ های آذرین: این گروه که شامل گرانیت ها و ریولیت ها می باشد در واقع حاصل انجماد مواد مذاب بوده است که اگر این انجماد در ماده مذابی که از طریق آتشفشان بیرون آمده اتفاق افتاده باشد سنگ آذرین بیرونی و اگر ماگما داخل آتشفشان به آهستگی سرد شود سنگ آذرین درونی تشکیل می شود. این نوع سنگ از جهت استفاده به عنوان سنگ ساختمانی از سختی و کیفیت بالایی برخوردار بوده و تغییر شکل و پدیده های تکتونیکی روی آن تاثیری نداشته است.

سنگ های دگرگونی: این گروه که شامل مرمریت ها و گنیس ها می باشد، از تغییر شکل (آلتراسیون) سایر سنگ ها در اثر عوامل فیزیکی و یا شیمیایی به وجود می آید.

سنگ های ساختمانی و تزیینی با توجه به خصوصیات و نوع سنگ برای استفاده در روکار بناها، دیوارها، سنگ نمای داخل بنا، پله های خارجی بناها و... استفاده می شوند. این سنگ ها عموما باید در برابر حرارت، مواد اسیدی و قلیایی مقاوم باشند که در این صورت نه تنها برای مصارف ساختمانی بلکه برای مصارف صنعتی نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید