بزرگترین کارخانه کنسانتره کشور با سرمایه فولاد مبارکه بهره برداری شد.

کارخانه کنسانتره‌سازی سنگان؛ کارخانه ای که در اوج تحریم ها ساخته شد در اوج تحریم ها به بهره‌برداری رسید

بزرگترین کارخانه کنسانتره کشور با سرمایه فولاد مبارکه بهره برداری شد.
1399/03/27 | 13:24:07

بزرگ‌ترین کارخانه کنسانتره‌سازی شرق کشور هفته گذشته توسط رئیس‌جمهور به صورت آنلاين و با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو افتتاح شد. کارخانه کنسانتره ۵ میلیون تنی فولاد سنگان به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده این ماده در شرق کشور است. این کارخانه با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه بزرگ‌ترین کارخانه کنسانتره کشور با ظرفیت ۵ میلیون تن است که در فاز اول ۲.۵ میلیون تن آن افتتاح شد و کمتر از ۵۰ روز دیگر فاز دوم این کارخانه به بهره‌برداری می‌رسد نکته مهم این پروژه این است که طرح‌ها با نیروی متخصص داخلی به بهره‌برداری می‌رسند. در این خصوص علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان عنوان کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای جایگزینی معدن بجای نفت، در مجموعه فولاد سنگان تحت مدیریت فولاد مبارکه، سعی بر ان داریم با توسعه تولید در بخش معدن این فرمان را اجرایی کنیم. با استراتژي قطع وابستگی‌ها به نفت و تکیه‌بر بخش معدن و در راستاي همين سياست كارخانه كنسانتره سازي سنگان توسط فولاد مبارکه در اين شهر افتتاح شد، به دلیل كمبود مواد اوليه در كشور و تكميل زنجيره توليد فولاد مبارکه، اين تصميم اتخاذ شده است.

امرایی افزود: این کارخانه با سرمایه‌گذاری سه هزار و هشتصد ميليارد تومان و ايجاد شغل ٣٥٠٠ نفر به‌صورت مستقيم و غیرمستقیم افتتاح شد. با راه‌اندازی این کارخانه رتبه سوم تولید کنسانتره در کشور را از آن خود خواهیم کرد که 10 درصد به ظرفیت تولید کنسانتره در کشور اضافه خواهد شد. اين پروژه مشخصات خاصي دارد و طولانی‌ترین نوار نقاله‌ی انتقال مواد به طول ٨ كيلومتر در اين مجموعه وجود دارد، یکی از مزایای خوب این پروژه با توجه به اقلیم خشک منطقه و کمبود آب در کشور سیستم آبگیری آن است. براي اولين بار در ایران سيستم آبگيري سد باطله در اين پروژه لحاظ شده كه ٥٠ درصد آب مصرفي مجدد به چرخه بازمی‌گردد.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان اضافه کرد: این پروژه بنا بود یکسال آینده افتتاح شود که به همت کارکنان پروژه، شاهد تسریع در روند اجرایی بودیم و نتیجتا کارخانه‌ای که در اوج تحریم‌ها ساخته شده در اوج تحریم‌ها هم به بهره‌برداری رسید. سال گذشته با تشدید تحریم‌ها تمامی طرفین خارجی، همکاری را با ما قطع کردند و تمام برنامه‌ها توسط متخصصین داخلی مجدداً طراحی و نصب شد. در حال حاضر تنها کارخانه‌ای هستیم که با این عظمت تولید و پیچیدگی فرآیند تماماً داخلی سازی شده است. این کارخانه برگ زرینی در کتاب صنعتی کشور است.

منبع: معدن نامه



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید