مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی آباد

یکی از بزرگترین معادن سرب و روی جهان است که در 115 کیلومتری جنوب شرقی یزد واقع شده است.

مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی آباد
1399/03/24 | 15:51:27

مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی آباد، از زیر مجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، یکی از بزرگترین معادن سرب و روی جهان است که در 115 کیلومتری جنوب شرقی یزد واقع شده است.
در سال 1329 اولین اکتشاف کالامین از این معدن به صورت زیرزمینی صورت پذیرفت و تا سال 1337 حدود 15 تن از این ماده استخراج و به کشورهای خارجی صادر شد. هم اکنون استخراج و فروش مواد معدنی باریت، اکسید روی و کالامین در این مجموعه انجام میشود.
برای دستیابی به کانسار سولفیدی، در سال 1372 چاهی به عمق 324 متر حفر کردند و پس از آن به دلیل هزینه های زیاد استخراج و اکتشاف، این بخش از معدن در سال 1382 تعطیل شد. در حال حاضر آب مصرفی معدن از این بخش تامین می گردد.
وزارت صنایع و معادن در سال ۱۳۸۴ پروانه بهره برداری معدن سرب و روی و باریت مهدی آباد را به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) صادر کرد. عملیات باطله برداری، استخراج و فروش مواد معدنی از سال 1385 آغاز شد و در آینده شاهد احداث کارخانه و استخراج و فروش بیشتر خواهیم بود.

معدن سرب و روی: شرکت مهندسین مشاور کوشا در سال 1395 شروع به برآورد در ذخیره اقتصادی کانسار مهدی آباد کردند. در نتیجه ی این براورد 716 میلیون تن ذخیره و 154 میلون تن ذخیره قابل استخراج اندازه گیری شد.
معدن باریت: شرکت مشاورین معدن در سال 1392 شروع به اصلاح طرح بهره برداری باریت و ذخیره کانسار باریت پراختند که کانسار باریت BaSO4 را ۱۲۴ میلیون تن اعلام کردند.
معدن کالامین: استخراج کانسار مهدی آباد در سال 1389 با هدف استخراج ماده معدنی با عیار متوسط شروع شد. شرکت معدن زمین میزان در سال 1391 برسی ذخیره واقعی کالامین حدود 322 هزار تن برآورد شد که از نظر اقتصادی این کار غییر ممکن بود. و در سال 1392 این معدن تعطیل شد.

طرح های این شرکت:

- مطالعات اکتشافی کالامین
- تکمیل جاده دسترسی از معدن به جاده سنتو
- احداث کارخانه فراوری باریت کم عیار
- احداث کارخانه فرآوری سرب و روی
- آماده سازی و پیش باطله برداری

طرح های در حال انجام:

- مطالعات ذخیره مس
- بررسی وجود و میزان عناصر نادر خاکی
- بررسی و ارزیابی فنی و اقتصادی کالامین
- مطالعات بازاریابی باریت مهدی آباد



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید