سهم 25 درصدی بخش معدن از صادرات غیرنفتی

طبق اعلام معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، در سال گذشته نزدیک به 25 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور به بخش معدن و صنایع معدنی تعلق داشت.

سهم 25 درصدی بخش معدن از صادرات غیرنفتی
1399/01/31 | 12:17:00

طبق اعلام معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، در سال گذشته نزدیک به 25 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور به بخش معدن و صنایع معدنی تعلق داشت. ضمن اینکه تصمیم داریم در سال جدید نیز همین مسیر را ادامه دهیم، درصد ذخایر معدنی کشور، میزان استخراج و تولیدات صنایع معدنی را افزیش دهیم.

داریوش اسماعیلی در جلسه معاون اول رئیس‌جمهوری با وزیر و معاونین وزارت صمت که در محل این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه استخراج معادن به رقم 410 میلیون تن مواد معدنی در سال 1398 رسیدیم و هم‌اکنون ذخایر ثبت شده معدنی ما 50 میلیارد تن است. در سال جدید نیز همین مسیر را ادامه خواهیم داد و علاوه‌ بر این، در سال «جهش تولید» 20 تا 25 درصد ذخایر معدنی کشور، 30 درصد میزان استخراج و 25 درصد تولیدات صنایع معدنی افزایش خواهد یافت.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه 10 هزار و 404 معدن در کشور داریم، افزود: بیش از پنج هزار و 600 معدن فعال در کشور وجود دارد و حدود 142 هزار اشتغال مستقیم در معادن ایجاد شده است.

وی در ادامه با اعلام اینکه فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط از جمله برنامه‌های سال 1398 بوده است، امسال نیز تداوم خواهد داشت، تصریح کرد: در سال گذشته 146 معدن را احیا کردیم و امسال هدف‌گذاری کردیم تا بیش از یک‌هزار معدن دیگر را نیز فعال کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: یک هزار و 871 میلیارد تومان حقوق وصولی معادن در سال گذشته بوده است و همچنین در سال گذشته توانستیم 321 دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی را وارد کشور کنیم.

وی با اعلام اینکه تولید در بیشتر حوزه‌های صنایع معدنی مثبت بوده است، گفت: در حوزه آهن اسفنجی 23 واحد فعال و در حوزه مقاطع فولادی 148 واحد تولیدی فعال داریم.

سهم 25 درصدی معدن و صنایع معدنی از کل صادرات در سال 98

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه در سال گذشته 209 فقره پهنه واگذار شد، اضافه کرد: همچنین 917 منطقه امیدبخش شناسایی شده که 400 منطقه در دست مزایده است یا مزایده آن‌ها برگزار شده و 517 فقره دیگر فعلا در اختیار مدیران پهنه قرار دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه در سال گذشته، 25 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور به حوزه معدن و صنایع معدنی اختصاص داشته است، گفت: در سال گذشته بیش از یک هزار و 700 معدن مورد بازرسی قرار گرفت و به ویژه در حوزه ایمنی معادن، 800 معدن مورد بررسی ویژه قرار گرفت.

وی در خصوص برنامه‌های سال 1399 نیز خاطرنشان کرد: در سال 1399 می‌خواهیم 20 تا 25 درصد به ذخایر معدنی کشور، 30 درصد به میزان استخراج و 25 درصد به تولیدات صنایع معدنی اضافه کنیم.

 

منبع: ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید