دلایل افزایش عرضه سیمان

افزایش قیمت پایه سیمان متناسب با تورم در سال‌جاری، بر تمایل صنایع برای تولید بیشتر محصول و عرضه در رینگ فیزیکی بورس‌کالا افزوده و این موضوع خود را در رشد ۲۷درصدی حجم عرضه در بازه سالانه، در شرایطی که قیمت‌های پایه این محصول افزایش ۳۷ تا ۴۶درصدی داشته‌‌‌اند، نشان داده است.

دلایل افزایش عرضه سیمان
1402/11/07 | 12:36:01

عرضه‌‌‌های قوی سیمان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در میانه زمستان پابرجا ماند. به این ترتیب ظرف هفته ابتدایی بهمن‌ماه بالغ بر یک‌میلیون و ۵۶۳‌هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد. این در حالی است که ظرف هفته ابتدایی بهمن‌ماه سال گذشته (اول تا هفتم بهمن ۱۴۰۱) بالغ بر یک‌میلیون و ۲۲۶‌هزار تن سیمان در این بازار عرضه شده بود. به این ترتیب در بازه سالانه حدود ۲۷.۵‌درصد بر میزان عرضه‌‌‌ها افزوده شد.

 

۷۸درصد عرضه‌‌‌ها معامله شد

 

متقاضیان سیمان ظرف هفته ابتدایی بهمن امسال تقاضایی بالغ بر یک‌میلیون و ۵۷۹‌هزار تن را در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به ثبت رساندند؛ این در حالی بود که در همین زمان یک‌میلیون و ۵۶۳‌هزار تن سیمان در این بازار عرضه شده بود و به این ترتیب میزان عرضه و تقاضا نسبتا متناسب بود. در نهایت نیز یک‌میلیون و ۲۲۱‌هزار تن سیمان از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ هفته اخیر سیمانی‌‌‌ها به ۷۸‌درصد رسید.

 

 افزایش نرخ بر حجم عرضه افزود

 

کف قیمت پایه سیمان برابر ۶۲۱تومان به ازای هر کیلوگرم و مربوط به محصول سیمان تیپ۳۲۵-۱ به شکل فله بود. این در حالی بود که سقف قیمت سیمان در این هفته برابر ۲‌هزار و ۵۱۵تومان به ازای هر کیلوگرم و مربوط به محصول سیمان تیپ سفید ۲۰کیلویی بود. این در حالی بود که ظرف زمان مشابه در سال گذشته، کف قیمت پایه عرضه سیمان در رینگ فیزیکی بورس‌کالا برابر ۴۵۳تومان بود که انواع سیمان به شکل فله و حتی کیسه ۵۰کیلویی با این نرخ روانه این بازار شده بودند. همچنین در این زمان (هفته ابتدایی بهمن ۱۴۰۱) سقف قیمت پایه برای عرضه سیمان برابر‌ هزار و ۷۱۵تومان بود. به این ترتیب در بازه سالانه کف قیمت پایه رشد ۳۷درصدی و سقف قیمت پایه افزایش ۴۶درصدی داشت. رشد قیمت‌های پایه متناسب با افزایش تورم رقم خورده؛ اما به نظر می‌رسد افزایش قیمت پایه متناسب با تورم بر تمایل واحدهای سیمانی برای افزایش حجم عرضه افزوده است. به این ترتیب ظرف هفته ابتدایی بهمن امسال ۲۷‌درصد بر حجم عرضه این محصول در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران افزوده شده است.

 

 رقابت برای واحدهای خاص

 

بررسی داده‌‌‌های رینگ سیمان در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف هفته ابتدایی بهمن‌ماه امسال از فروش اغلب محصولات در نرخ پایه حکایت دارد. با این حال برتری تقاضا نسبت به عرضه برای محصول برخی واحدهای تولیدی از جمله سیمان چابهار، منددشتی، اصفهان و فشم از فروش محصولات این واحدها با متوسط رقابت قیمتی ۳۰ تا ۵۳درصدی حکایت دارد. هزینه حمل بالای سیمان باعث می‌شود متقاضیان، خرید از واحد تولیدی در منطقه مورد نظر با رقابت قیمتی را به خرید محصول ارزان‌‌‌تر با فاصله بیشتر ترجیح دهند. همین موضوع نیز عامل پراکندگی واحدهای سیمانی در کشور است.

 

منبع:دنیای معدن



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید