۵۵۲ معدن فعال در خراسان جنوبی وجود دارد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۷۰۸ معدن در استان، گفت: از این تعداد ۵۵۲ معدن فعال و ۲۳۸ معدن غیرفعال است.

۵۵۲ معدن فعال در خراسان جنوبی وجود دارد
1402/09/20 | 11:27:12

احمد آریافر، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، امروز یکشنبه ۱۹ آذر در نشست خبری با محوریت عملکرد و اقدامات شاخص حوزه صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد گردش اقتصادی کشور در وزارتخانه صمت صورت می‌گیرد، اظهار کرد: جامعه هدف در این سازمان مردم، تولیدکننده و مصرف‌کننده بوده بنابراین کارکرد این مجموعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۳ درصد اشتغال استان را مجموعه صمت تضمین می‌کند، تصریح کرد: این مجموعه ۱۲۷ هزار و ۸۱۲ فرصت شغلی ایجاد کرده که ۱۰۰ هزار اشتغال در حوزه اصناف، ۱۴ هزار در حوزه صنعت و بخشی هم در حوزه معدن است.

آریافر گفت: در ۸ ماهه سال جاری سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه صنعت، معدن ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است که جوازهای صنعتی تأسیس شده نسبت به مدت سال گذشته ۱۹ درصد رشد و واحدهای صنعتی احیا شده هم ۵ درصد رشد داشته است.

آریافر، از رشد ۱۵ درصدی صدور پروانه‌های بهره‌برداری در سال جاری خبرداد و افزود: اشتغال ایجاد شده در حوزه معدن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۸ درصد رشد داشته و ۲۴ واحد معدنی هم احیا شده است که در حوزه معدن سیاست سازمان این است که معادن را در راستای توسعه اقتصادی و صنعتی شهرستان‌های استان پیش ببریم که در این زمینه برنامه‌هایی نیز تدوین شده است.

وی با بیان اینکه ۴۰ هزار واحد صنفی در استان وجود دارد، گفت: اشتغال ایجاد شده در حوزه اصناف ۶۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

آریافر از رشد ۸ درصدی مشاغل خانگی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد و افزود: پرداختی‌های پروانه اشتغال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۱۱۷ درصد و از نظر تعداد نیز ۱۶ درصد رشد داشته است که در حوزه صادرات محصولات داخلی استان، از نظر ارزشی ۸۱ درصد افزایش و از نظر وزنی هم ۴۳ درصد رشد داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه واردات استان در سال جاری از نظر ارزشی ۱۶ درصد افزایش و از نظر وزنی ۲۵ درصد کاهش داشته است، گفت: ارزش تمامی صادرات انجام شده در استان در ۸ ماهه سال جاری ۴۲۳ میلیون دلار بوده که به لحاظ ارزشی ۳۲ درصد رشد و به لحاظ وزنی ۴۴ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به بازرسی‌های انجام شده در ۸ ماهه سال جاری، تصریح‌کرد: در این مدت ۱۲ هزار و ۱۸۱ مورد بازرسی انجام و منجر به تشکیل ۶۲۲ فقره پرونده شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد کاهش داشته است که در این مدت در سامانه ۱۲۴ بیش از ۱۵۸۳ مورد گزارش دریافت شده که ۱۲۰ مورد منجر به تشکیل پرونده شده است.

آریافر با اشاره به رونق تولیدات خاص خراسان جنوبی بیان کرد: تولید سیمان در سال جاری ۷ درصد، کاشی و سرامیک ۱۵ درصد و تولید لاستیک ۱۸ درصد افزایش داشته است و همچنین تولید مواد شوینده ۱۷ درصد، منسوجات ۲۵ درصد و کنسانتره مس ۵ درصد رشد داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌ مرزهای خراسان جنوبی اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا از طریق مذاکره تیم اقتصادی با کشور افغانستان، توازن تجارت در مرزها را برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری به تولیدکنندگان مشروط به تکمیل ارزش افزوده و استفاده از نیروهای بومی است، یادآور شد: ۱۳ واحد صنعتی به سمت دانش‌بنیانی رفته‌اند که مورد حمایت قرار می‌گیرند.
منبع: ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید