ضرورت استفاده از مالچ‌های زیستی در مسیرهای پرتردد معادن خواف

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست خواف بر ضرورت استفاده از مالچ‌های زیستی در مسیرهای پرتردد معادن شهرستان تأکید کرد.

ضرورت استفاده از مالچ‌های زیستی در مسیرهای پرتردد معادن خواف
1402/09/19 | 13:09:37

سعید شفیعیان در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه عمده کانون مخاطره‌آمیز گرد و غبار انسان‌ساخت در شهرستان خواف مربوط به معادن پلاسری است، اظهار کرد: بیش از ۵۰ معدن مختلف در شهرستان خواف وجود دارد که حدود نیمی از آنها معادن فعال پلاسری آهن هستند.

وی از خواف به عنوان یکی از دو شهرستان‌ بحرانی خراسان رضوی به لحاظ گرد و غبار نام برد و افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای سال جاری اجرای طرح‌های پایش گرد و غبار در شهرستان خواف نیازمند ۴۰ میلیارد ریال اعتبار است.

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست خواف در ادامه از برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی و چهره به چهره حفاظت خاک و کنترل گرد و غبار در معادن پلاسری خواف توسط اداره حفاظت محیط‌زیست این شهرستان خبر داد و عنوان کرد: طی هفته ملی خاک ۱۲ نشست تخصصی آموزشی چهره به چهره با موضوع فرسایش خاک و کنترل گرد و غبار در معادن پلاسری برگزار شد.

شفیعیان گفت: طی این جلسات ضمن مرور شیوه‌نامه جدید کنترل گرد و غبار معادن که توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تدوین و ابلاغ شده است، راهکارهای عملیاتی شدن شیوه‌نامه بحث و بررسی شد.

وی افزود: بیش از ۵۰ معدن مختلف در شهرستان وجود دارد که حدود نیمی از آن معادن فعال پلاسری آهن هستند که هر سه ماه از حیث ایجاد گرد و غبار بررسی و پیشرفت و فعالیت آنها در خصوص کنترل آلودگی هوا رصد می‌شوند.

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست خواف گفت: در پایش‌های معادن با رویکردی جدید استفاده از مالچ‌های زیستی در مسیرهای پرتردد معدنی، روش‌های کنترل گرد و غبار در فرآیند سنگ‌شکن و دانه‌بندی، تسطیح و مدیریت باطله‌ها که در شیوه‌نامه جدید بر آن تأکید شده، مورد رصد قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در کانون بحرانی گرد و غبار خواف به دلیل تخریب سرزمینی توسط صنایع معدنی شاهد آسیب‌های زیست‌محیطی هستیم، اظهار کرد: برای مهار رشد کانون‌های گرد و غبار نیازمند اجرای اقدامات خاص و هدفمند هستیم.

شفیعیان با تأکید بر لزوم رعایت ضوابط زیست‌محیطی توسط همه واحدهای تولیدی و از جمله شرکت‌های معدنی فعال در منطقه سنگان، افزود: هر واحدی که این ضوابط را رعایت نکند، مشمول اعمال قانون قرار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه ۳ کانون از ۳۲ کانون بحرانی گرد و غبار استان، در شهرستان خواف قرار دارد، گفت: علاوه بر دو کانون گرد و غبار واقع در عرصه‌های بیابانی خواف با وسعت ۱۷۰ هزار هکتار، یک کانون انسان‌ساخت با قدمتی کمتر از ۱۵ سال و با وسعتی حدود ۵۰ هزار هکتار با منشاء فعالیت‌های معادن پلاسری تشکیل شده است.

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست خواف با بیان اینکه ۴۰ درصد وسعت این شهرستان مستعد فرسایش بادی است، عنوان کرد: تقریباً تمام منطقه حفاظت شده سیرخون از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست منطبق بر عرصه کانون‌های گرد و غبار خواف است.

مجموعه کانسارهای سنگ آهن سنگان در فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۶۸ کیلومتری جنوب غربی تایباد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و جنوب استان خراسان رضوی قرار دارد.
منبع: ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید