مانیتورینگ ۱۰ معدن همدان برای نخستین‌بار

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان از مانیتورینگ معادن استان برای نخستین‌بار در کشور خبر داد و گفت: ۱۰ معدن استان همدان برای نخستین‌بار و به عنوان پایلوت کشوری به‌صورت آنلاین رصد می‌شوند.

مانیتورینگ ۱۰ معدن همدان برای نخستین‌بار
1402/09/12 | 12:36:59

محمدهادی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به وجود ۳۱۰ پروانه بهره‌برداری معدن دارای اعتبار در استان اظهار کرد: رصد برداشت مواد معدنی از معادن استان به صورت آنلاین پیگیری شده و در تعدادی از معادن استان نیز باسکول الکترونیکی نصب شده است تا بر میزان برداشت از معادن نظارت صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته میزان استخراج واقعی معادن اعلام نمی‌شد، تصریح کرد: با استفاده از باسکول الکترونیکی و مانیتورینگ معادن میزان استخراج واقعی معادن مشخص می‌شود.

احمدی از فرآوری ۹۷ درصدی مواد معدنی در استان خبر داد و افزود: در سال‌های گذشته میزان خام‌فروشی معادن روند کاهشی داشته و در حال حاضر بسیاری از مواد معدنی از جمله آندلوزیت، فلدسپات، سیلیس و دولومیت‌ به طور کامل در استان فرآوری می‌شوند.

وی با بیان اینکه در موضوع سنگ‌های تزئینی و ساختمانی مشکل فرآوری وجود دارد، مطرح کرد: در راستای فرآروی سنگ‌های تزئینی و ساختمانی نیز به دنبال ایجاد سنگ‌بری مجهز و به‌روزی در استان هستیم که اگر این واحد راه‌اندازی شود ۹۷ درصد از مواد معدنی استان فرآوری خواهد شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان یادآور شد: چرخه فولادی استان نیز تکمیل شده به‌طوریکه گندله‌سازی، شمش فولاد و میلگرد در استان رقم خورده و تنها حلقه مفقوده در چرخه فولادی استان همدان آهن اسفنجی است.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی واحد آهن اسفنجی در استان در حال پیگیری است که سرمایه‌گذاری نیز در این زمینه آماده است که در حال دریافت مجوز بوده و با راه‌اندازی این واحد در آینده چرخه فولاد استان کامل می‌شود.

احمدی از استخراج ۱۵.۵ میلیون تن ماده معدنی در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۵.۵ میلیون تن ماده معدنی از معادن استان استخراج شده که با ۲۱ میلیون تن ظرفیت استخراج اسمی معادن فاصله دارد.

این مقام مسئول با اشاره به تعطیلی ۱۰۰ معدن استان همدان، اظهار کرد: ۱۰۰ معدن استان به علت مشکلاتی از جمله وجود معارضان محلی، نبود بازار فروش و نبود پروژه‌های بزرگ در استان تعطیل هستند.

وی از وصول ۱۳۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۳۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن استان وصول شده که نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد ۴۵۰ درصدی داشته است.

احمدی گفت: براساس ماده ۱۴ قانون، ۱۲ درصد از حقوق دولتی معادن در زمینه منابع طبیعی، ۶۵ درصد به سرمایه‌گذاری در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی اختصاص یابد و ۱۵ درصد از این حقوق به استان بازگشت داده شده و در محدوده‌های معدنی استان هزینه شود.

وی با اشاره به تک برگی شدن اسناد معادن استان، بیان کرد: تمام معادن استان در سامانه کاداستر ثبت شده و تمامی محدوده‌های معدنی استان به صورت آنلاین ثبت می‌شوند.
منبع: ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید