کرمان، محدوده ی معدنی به مساحت یک استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر مربع از ۱۸۰ هزار کیلومتر مساحت استان به عنوان محدوده‌های معدنی ثبت شده اما کاری روی آن انجام نمی‌شود.

کرمان، محدوده ی معدنی به مساحت یک استان
1402/06/18 | 13:34:36

مهدی حسینی نژاد صبح امروز ۱۸ شهریورماه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی موانع معدن‌کاری مدرن در استان اظهار کرد: بیش از ۳۰ درصد ارزش تولید مواد معدنی کشور مربوط به استان کرمان است و می‌تواند خیلی بیش از این باشد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار از ۵۶ درصد سهم صنعت، معدن و تجارت در تولید ناخالص داخلی، ۳۱ درصد مربوط به معدن است، افزود: ۵۲۷ پروانه اکتشاف فعال در استان کرمان داریم که ۲۸۰۰ کیلومتر مربع از مساحت استان را اشغال کرده و ۴۹۰ پروانه بهره‌برداری با ۴۶۰۰ کیلومتر مساحت داریم و در مجموع حدود چهار درصد مساحت استان در این حوزه فعال است.

حسینی نژاد ادامه داد: اما واقعیت این است بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر مربع از ۱۸۰ هزار کیلومتر مساحت استان پر است و محدوده‌ها توسط افرادی ثبت شده اما کاری روی آن انجام نمی‌شود و تقریبا کل مساحت استان بلوکه شده که باید برای این وضعیت کاری انجام و این محدوده‌ها تعیین تکلیف شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد معادن استان کوچک و متوسط هستند، اظهار کرد: هشت میلیارد تن ذخایر قطعی شناخته شده استان کرمان است.

وی بیان کرد: برای مواد سه، پنج و هفت قانون معان اصلاحاتی پیشنهاد دادیم و در صورت نهایی شدن، مشکل ثبت محدوده‌ها در کالک استان کرمان حل می‌شود و بسیاری از محدوده‌های بلوکه شده استان و کشور آزاد خواهد شد.

حسینی نژاد اظهار کرد: راهکار اصلی فعالیت در همه زمینه‌های معدن در تبصره پنج ماده ۱۴ قانون معادن وجود دارد و در دل این تبصره همه موارد در معدن کاری نوین، ارتباط بین صنعت و دانشگاه، محیط زیست، فرآوری و... دیده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۴۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وصول حقوق دولتی در قانون بودجه امسال دیده شده و سهم استان کرمان ۱۵ هزار میلیارد تومان است که با برگشت سهم استان، ۳۰۰۰ میلیارد می‌توانیم در استان هزینه کنیم.

رئیس سازمان صمت استان کرمان در پایان تامین منابع مالی معادن کوچک برای نوسازی و تجهیزات، هماهنگی دستگاه‌های اجرایی از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، سازمان انرژی اتمی و...، کنترل ورودی‌ها برای اینکه هر کسی نتواند وارد حوزه معدن شده و محدوده ثبت کند و... را در راستای بهبود وضعیت معدن کاری در استان ارائه داد.
منبع: ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید