صنایع معدنی، اشتغالزاترین صنعت در همدان

معاون صنایع اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه صنایع معدنی اشتغالزاترین صنعت در استان همدان است، گفت: ۴۰ درصد از اشتغال صنایع استان همدان در بخش کانی‌های غیرفلزی است

صنایع معدنی، اشتغالزاترین صنعت در همدان
1402/05/07 | 13:14:24

حمید بهزادی، با اشاره به پتانسیل‌های معدنی استان همدان، اظهار کرد: استان همدان به علت داشتن معادن فراوان این پتانسیل را دارد که در کنار هر معدن واحد صنعتی ایجاد شود به‌طوریکه در این استان ۱۸۰ واحد شن و ماسه وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال نیز بیشترین مجوز در بخش کانی‌های غیرفلزی صادر شده است، تصریح کرد: در استان همدان امسال ۴۵ پروانه با ۴۶۹۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای ۲۵۳ نفر صادر شده است.

بهزادی با اشاره به وجود واحدهای بلوک‌سازی، شن و ماسه، بتن، سنگ‌بُری، سیلیس‌کوبی در همدان خاطرنشان کرد: وجود معادن شن و ماسه، سنگ لاشه آهکی، سیلیس، سنگ، فروسیلیس، فلدسپات و خاک‌رُس باعث شده در استان همدان واحدهای صنعتی مرتبط نیز شکل بگیرد.

این مقام مسئول افزود: از ۱۱۶۲ واحد صنعتی موجود در استان همدان بیش از ۴۰۰ واحد در حوزه کانی‌های غیرفلزی بوده که حدود ۴۰ درصد از اشتغال بخش صنعت استان نیز در این حوزه است.

وی با بیان اینکه دومین صنعت استان به لحاظ صدور مجوز مربوط به صنایع پلیمری (لاستیک و پلاستیک) است، یادآور شد: تولید انواع لوله‌ها و قطعات پلیمری، بازیافت پلاستیک در گروه پلیمری قرار می‌گیرند که در حال حاضر ۱۲۰ واحد صنایع پلیمری در استان همدان موجود است.

معاون صنایع اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان بیان کرد: امسال ۲۳ مجوز برای صنایع پلیمری با ۴۳۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صادر شده است که برای ۲۸۷ نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

چالش‌های توسعه صنعتی همدان

وی با اشاره به اینکه در استان همدان ۱۲ چالش برای توسعه صنعتی وجود دارد، اظهار کرد: نخستین چالش مهم استان همدان در مسیر توسعه صنعتی چالش زیست محیطی و کم آبی است که بر این اساس نباید صنایع آب‌بر در این استان مستقر شوند که پیشنهاد داده‌ایم صدور مجوز صنایع آب‌بر در همدان متوقف شود.

بهزادی با بیان اینکه حدود ۸ تا ۱۰ درصد از صنایع استان همدان آب‌بر هستند، تصریح کرد: واحدهای صنعتی استان باید چالش آب را مدیریت کرده و آب در این واحدها بازچرخانی شود به‌طوریکه واحدهای صنایع فولادی، کاغذسازی و کنسانتره که از صنایع آب‌بر هستند، تماماً سیستم بازچرخانی را نصب کردند.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز هفت شرکت با هماهنگی امور آب برداشت از آب‌های زیرزمینی را متوقف کرده و از پساب تصفیه خانه همدان آب خواهند گرفت، یادآور شد: در حال حاضر شهرک صنعت ویان یک میلیون مترمکعب، منطقه ویژه جهان‌آباد سه میلیون مترمکعب و نیروگاه ۱۲ میلیون مترمکعب از پساب تصفیه خانه همدان تخصیص دارند.

این مقام مسئول افزود: مازاد پساب تصفیه‌خانه نیز برای هفت واحد صنعتی استان از جمله فولاد ویان، پتروشیمی هگمتانه، ذوب آهن ملایر، سیمان نهاوند و ذوب آهن غرب کشور به میزان ۵۴ میلیون مترمکعب درنظر گرفته شده که امسال اختصاص می‌یابد.

معاون صنایع اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان مشکلات بانکی را از دیگر چالش‌های توسعه صنعتی استان دانست و افزود: بانک‌های خصوصی بیشترین منابع مردم استان را در اختیار دارند اما کمترین مشارکت را در تولید دارند.

بهزادی با اشاره به عدم ثبات نرخ ارز در کشور، گفت: یکی دیگر از چالش‌های توسعه صنعتی عدم ثبات در نرخ ارز است که باعث می‌شود مواد اولیه کارخانه‌های موجود به سختی تأییدیه مواد اولیه بگیرند.

چالش انرژی برق و گاز باعث اُفت تولید واحدهای صنعتی شده است

وی با بیان اینکه چالش انرژی برق و گاز نیز از مشکلات و چالش‌های پیش روی توسعه صنعتی است، خاطرنشان کرد: قطع برق واحدهای صنعتی در تابستان و قطع گاز در زمستان باعث شده واحدهای صنعتی اُفت تولید داشته باشند که در این راستا پیشنهاد دادیم یکسری مقررات و قوانین اصلاح شود که به واحدهای صنعتی مجوز ایجاد نیروگاه داده شود.

بهزادی با اشاره به اینکه سن ماشین آلات صنعتی استان همدان بالای ۳۰ سال است، ادامه داد: فرسودگی ماشین آلات صنعتی از چالش های مهم پیش‌روی توسعه صنعتی است به طوریکه دستگاه‌های قدیمی باید به‌روزرسانی شوند اما معافیت مالیاتی ورود ماشین آلات حذف شده و تسهیلات نوسازی در صنایع دیده نشده است.

معاون صنایع اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تأکید بر اینکه تحریم و نرخ های دستوری، بیمه و مالیات نیز از دیگر چالش‌های پیش‌روی توسعه صنعتی هستند، اظهار کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان که سهام عدالت  مردم را در اختیار دارند، در بخش تولید سرمایه گذاری کنند.
منبع: ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید