رونق دادن به صنعت معدن با استفاده از 16 فناوری

معدن و صنایع وابسته به آن، نقشی مثبتی در رشد مولفه های اقتصادی و اجتماعی و تولید ثروت دارند. برای تقویت و رشد این بخش 16 فناوری وجود دارد که می تواند به رفع چالش های آن کمک کند.

رونق دادن به صنعت معدن با استفاده از 16 فناوری
1402/01/28 | 11:03:00

کشورهای مختلف با استفاده از 16 فناوری کاربردی و با کمک شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها توانسته اند گام های فناورانه و راهبردی برای رونق دادن به صنعت معدن بردارند.

 

معدن و صنایع وابسته به آن، نقشی قابل توجه و مثبت در رشد مولفه های اقتصادی و اجتماعی و ایجاد اشتغال و تولید ثروت دارند به همین دلیل اقتصادهای نوظهور و قدرتمند جهانی به دنبال توسعه بخش های معدنی خود هستند و این کا را با کمک استارتاپ ها، شرکت های دانش بنیان و با به کارگیری فناوری و نوآوری انجام می دهند.

 

در همین راستا 16 فناوری مطرح و کاربردی در جهان شناسایی شده و به کار بسته می شود تا این صنعت روندی رو به رشد داشته باشد. فناوری هایی چون «هوش مصنوعی»، «ماشین آلات و ابزارآلات صنعتی»، «رباتیک و اینترنت اشیا»، «پرتونگاری»، «هواپیمای بدون سرنشین»، «واقعیت مجازی و افزوده»، «پردازش ابری»، «لیزر»، «کلان داده»، «بلاکچین»، «پردازش تصویر»، «فناوری های شیمیایی»، «پلتفرم آنلاین»، «نانو»، «اسکن سه بعدی» و «فناوری های زیستی» ابزارهایی شده اند که در اختیار فناوران قرار گرفته اند.

 

این فناوری ها در حوزه اکتشاف معادن، استخراج معادن و ارائه خدمات و پشتیبانی معادن کارایی دارند و توانسته اند نقشی اثرگذار در رونق دادن به صنعت معدن در دنیا داشته باشند. این ابزارهای فناورانه به ویژه توسط استارتا پ ها مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر روند توسعه کسب وکارهای استارتاپی به نحوی است که استارتاپ ها جانی دوباره به صنایع مختلف بخشیدند و حـل مشکلات صنایع مختلف را برعهده گرفتند. شرکت های نوپا در صنایع مختلف مشکلات را شناسایی و با ارائه راهکارهای نوآورانه سـعی در حل مشکلات دارند.

 

صنایع بالغ مانند معدن از ظهور استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان و فناور و شکل گیری مفاهیم آن در صنعت خود، دور نبوده و با گذر زمان شرکت های نوپا در حال ایفای نقشی پررنگ در این صنایع هستند. شرکت هایی که در «بهبود فرآیندهای اکتشاف با کمک فناوری ها در راستای کاهش هزینه و ریسک»، «افزایش بازدهی و ارتقای بهره وری در فرآیند استخراج»، «کاهش آلایندگی زیست محیطی معادن»، «شبکه سازی و توسعه اکوسیستم نوآوری در حوزه معدن»، «تسهیل خرید و فروش مواد معدنی و شفاف سازی اطلاعات در زنجیره ارزش» و «بهره گیری از روش های نوین فرآوری محصولات معدنی با استفاده از فناوری های جدید» اثرگذارند.

 

در ایران نیز چند سالی است که فناوران و نوآوران با صنعت معدن همراهی می کنند و زمینه رشد و توسعه این صنعت را ایجاد کرده اند. اما برای افزایش و واقعی کردن سهم شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها و فناوری ها و نوآوری ها در صنعت معدن گام های بلندتر و جدی تری برداشته شود.

 

منبع: دنیای معدن



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید