استخراج معدن در برابر ساخت جاده سیاست جدید دولت افغانستان

هیئت حاکمه افغانستان استخراج روی و سرب از معدنی در ولایت قندهار را به‌ازای ساخت ۲۵۰ کیلومتر جاده به یک شرکت خصوصی واگذار کرد.

استخراج معدن در برابر  ساخت جاده سیاست جدید دولت افغانستان
1402/01/15 | 10:00:06

هیئت حاکمه افغانستان به‌ازای ساخت ۲۵۰ کیلومتر جاده در مسیر بزرگراه «قندهار ـ ارزگان» و «ترینکوت ـ دهراوود»، استخراج روی و سرب را از معدن «بی‌بی گوهر» شهرستان «خاکریز» ولایت قندهار به یک شرکت خصوصی واگذار کرد.

 

عبدالحنان حامد رئیس معادن و پترولیوم در قندهار دراین‌باره می‌گوید: ساخت ۲۵۰ کیلومتر جاده در مسیرهای یادشده حدود ۷۰ میلیون دلار هزینه دارد، این هزینه توسط شرکت «بلال بصیر» پرداخت می‌شود و در مقابل این شرکت معادن سرب و روی «بی‌بی ‌گوهر» را استخراج می‌کند.

 

وی افزود که شرکت مذکور علاوه بر ساخت جاده از هر تُن روی و سرب، ۱۵ تا ۱۷ درصد نیز به هیئت حاکمه افغانستان سهم خواهد داد.

 

حامد با اظهار اینکه معدن «بی‌بی گوهر» دارای ذخایر طلا و نقره نیز هست، تأکید کرد با شرکت خصوصی مذکور تنها برای استخراج روی و سرب به‌مدت پنج سال قرارداد شده است.

 

به‌گفته مسئولان شرکت ساختمانی خصوصی «بلال بصیر»، با ساخت جاده بزرگراه ارزگان ـ قندهار و استخراج معدن، زمینه‌ اشتغال برای صدها نفر فراهم خواهد شد.

 

«محمد رفیق منگل» مسئول پروژه این شرکت می‌گوید که در استخراج معدن «بی‌بی‌ گوهر» سه‌هزار و ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم کار خواهند کرد.

 

گفتنی است که استخراج ۱۲ معدن در قندهار آغاز شده است و هفته گذشته نیز هیئت حاکمه افغانستان پروژه سیمان «شوراندام» را به یک شرکت خصوصی واگذار کرد.

 

منبع:ایراسین



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید