فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه معدن، نصب‌العین شرکت مس است/ ثبت 193 هزار متر حفاری اکتشافی برای نخستین بار در تاریخ فعالیت های شرکت مس

مقام معظم رهبری در سال جاری چندین بار در فرمایشات‌شان به بخش معدن اشاره داشتند، ما نیز به عنوان یکی از فعالان اصلی بخش معدن و در حوزه مس فرمایش ایشان را نصب‌العین قرار دادیم.

فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه معدن، نصب‌العین شرکت مس است/ ثبت 193 هزار متر حفاری اکتشافی برای نخستین بار در تاریخ فعالیت های شرکت مس
1401/12/27 | 10:32:39

دکتر علی رستمی با بیان این مطلب افزود: کشور ایران روی کمربند جهانی مس قرار گرفته است که یکی از سه کمربند اصلی مس در دنیا به شمار می‌آید. این کمربند از شمال غربی تا جنوب شرقی کشور امتداد یافته است که شامل استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، تهران، قزوین، زنجان، مرکزی، سمنان، اصفهان، کردستان، کرمان، یزد، خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان می‌شود.

 

*صعود ایران به رتبه پنجم برترین دارندگان ذخایر مس
وی در همین راستا ادامه داد: بیش از 19 میلیارد تن ماده معدنی مس در کشور وجود دارد و از این حیث ایران در رتبه پنجم ذخایر مس جهان قرار گرفته است؛ در حالی که تا سال گذشته این رتبه در اختیار آمریکا بود و ما توانستیم با توسعه اکتشافات در سال جاری، جای این کشور در رتبه پنجم را بگیریم. همچنین از لحاظ تولید کنسانتره در رتبه چهاردهم و در زمینه تولید کاتد در مقام هفدهم جهانی قرار گرفته‌ایم؛ این در حالی است که ذخایر عظیمی از مس را در اختیار داریم و بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که به موازات توسعه اکتشاف، باید میزان تولید را هم افزایش دهیم.
رستمی در ادامه به عملکرد شرکت ملی مس در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، 130 هزار متر حفاری اکتشافی توسط شرکت ملی مس انجام شد؛ در حالی که تا پایان 11 ماه امسال، بیش از 193 هزار متر حفاری اکتشافی انجام داده‌ایم. ضمن اینکه این شرکت در سال جاری، 30 دستگاه حفاری مالکیتی در اختیار گرفته است و امسال موفق به ثبت سفارش و ساخت داخل 30 دستگاه دیگر نیز شده‌ایم. در سال جاری، نخستین آزمایشگاه جامع معدن و صنایع معدنی در منطقه شمال غرب کشور را با همکاری دانشگاه تبریز‌ افتتاح کردیم. راه‌اندازی آزمایشگاه جامع معدن و صنایع معدنی در منطقه جنوب شرق نیز با همکاری دانشگاه شهید باهنر در دستور کار مجموعه قرار گرفته است.

 

*در تولید کاتد، 7 درصد از برنامه امسال جلوتر هستیم
وی در خصوص عملکرد این شرکت در حوزه تولید طی 11 ماهه امسال، عنوان کرد: تولید کاتد شرکت ملی مس در 11 ماهه امسال، به 272 هزار و 495 تن رسید که این میزان 7 درصد از برنامه تولید جلوتر بوده و بیشتر از سال قبل است. این در حالیست که بیش از 130 هزار تن قراضه مس کمتر تامین شده است. همچنین این شرکت با تولید یک میلیون و 133 هزار و 293 تن کنسانتره مس، 7 درصد از برنامه تولید جلوتر و بیشتر از سال قبل است. میزان تولید اسیدسولفوریک شرکت ملی مس تا پایان بهمن ماه امسال، 826 هزار و 322 تن بوده که این میزان 28 درصد از برنامه تولید فراتر است. برنامه استخراج شرکت ملی مس در سال جاری، 170 هزار و 924 تن بود که توانستیم با ثبت 206 هزار و 847 تن استخراج طی 11 ماه امسال، 21 درصد بیشتر از برنامه استخراج داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: این رکوردها در حالی در شرکت ملی مس به ثبت رسیده است که در سال جاری، دو بار با قطعی برق در فصل‌های تابستان و زمستان مواجه شدیم.
رستمی ضمن اشاره به عملکرد این شرکت در حوزه فروش طی 11 ماه سال جاری، ابراز کرد: علی رغم کاهش LEM در سال جاری به نسبت سال قبل در فروش داخلی با رشد 37 درصدی مواجه شدیم و در مجموع افزایش 15 درصدی فروش شرکت را طی این مدت به ثبت رساندیم.

 

*تولید یک میلیون تن کاتد در افق 1406
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت تولید یک میلیون تن کاتد تا سال 1406 در برنامه نهضت پیشرفت و تحول صنعت مس ایران، یادآور شد: بدون شک این مهم منجر به افزایش درآمد ارزی و توسعه اشتغال‌زایی خواهد شد. سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای تا سال 1406 در برنامه نهضت پیشرفت و تحول صنعت مس ایران بالغ بر 15میلیارد دلار برآورد شده است.

 

*هیچ صنعتی مانند مس سودآور نیست
رستمی با بیان اینکه هیچ کدام از فلزات پایه قابل مقایسه با فلز سرخ نیستند، خاطرنشان کرد: با تحلیل و بررسی حاشیه سود مس در مقایسه با فولاد، آلومینیوم، سرب و روی، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که صنعت مس از بیشترین مزیت جهت سرمایه‌گذاری و توسعه در کشور برخوردار است. ضمن اینکه بهترین متخصصان غرب آسیا در حوزه‌های معدنی و فنی و مهندسی مرتبط با صنعت مس، در شرکت ملی صنایع مس ایران جذب و مشغول به‌کار شده‌اند که این مسئله نیز یکی دیگر از مزایای صنعت مس نسبت به سایر صنایع محسوب می‌شود.
در پایان این مجمع، افزایش سرمایه 50 درصدی شرکت ملی صنایع مس ایران از محل سود انباشته به تصویب سهام‌داران رسید. با این مصوبه، سرمایه شرکت ملی مس از مبلغ 40 هزار میلیارد تومان به 60 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
انتهای پیام//

 

منبع:مس پرس



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید