آغاز به کار مجدد معدن سنگرود

معدن زغال سنگ سنگرود لوشان امروز پس از ۸ سال تعطیلی با حضور استاندار و دیگر مسئولان راه اندازی شد.

آغاز به کار مجدد معدن سنگرود
1401/12/22 | 10:04:28

 استاندار امروز در آیین افتتاح و راه اندازی دوباره معدن ذغال سنگ سنگرود لوشان پس از ۸ سال تعطیلی ، گفت: فعال‌سازی واحد‌های راکد از سیاست‌های راهبردی دولت سیزدهم است و گیلان ۷۰ معدن راکد دارد که امروز یکی از این معادن دوباره راه‌اندازی شد.

 

دکتر اسدالله عباسی با بیان اینکه ۱۷۲ واحد صنعتی راکد در گیلان احیا شده ، افزود : تلاش می‌کنیم توان واحد‌های تولیدی در گیلان افزایش یافته و موانع فعالیت دوباره واحد‌های راکد استان برطرف شده و تولید را از سربگیرند. 

 

وی با بیان اینکه این معدن در ۳ حوزه ذعال سنگ، خاک نسوز و شن و ماسه قابل بهره برداری است، گفت: واگذاری آن به پیمانکار جدید و آغاز به کار معدن می‌تواند موجب رونق اشتغال و آبادانی در منطقه شود.

 

راه اندازی دوباره معدن ذغال سنگ سنگرود لوشان استاندار گیلان با بیان اینکه کار معدن به استقامت بالا نیاز دارد، افزود : برای ایجاد زیر‌ساخت‌ها در این منطقه از جمله گازرسانی، راه سازی و آبرسانی نیز قول‌هایی داده شده و انتظار داریم کار‌ها با شتاب بیشتری پیش برود. 

 

دکتر اسدالله عباسی افزود: تعریض مسیر هزار و ۲۰۰ متری دسترسی به این معدن و دیگر روستا‌های شهرستان‌های رودبار هم از دیگر مواردیست که مسئولان باید به دنبال حل آن باشند.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان هم در این مراسم گفت: در مراسم امروز این شرکت، به بهره بردار جدیدِ برنده‌ی مزایده تحویل داده شد تا بهره برداری از ذعال سنگ، خاک نسوز و شن و ماسه از این معدن را آغاز کند و همه مجوز‌های فنی و اکتشافات ذخایر معدنی صادر شده و در صورت نیاز به پروانه اکتشاف و بهره برداری جدید، این مجوز به سرعت و قانونی صادر خواهد شد.

 

تیمور پور حیدری افزود: کار استخراج از این معدن با وسعت ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار در منطقه عمارلو رودبار از اوایل دهه ۴۰ آغاز شد ، اماراه اندازی دوباره معدن ذغال سنگ سنگرود لوشان سال‌ها نیمه تعطیل بود و اواخر سال ۱۳۹۳ به دلیل پایان ذخایر استخراجی و نداشتن توجیه اقتصادی به طور کامل تعطیل شد و در فرایند مزایده قرار گرفت.

 

وی همچنین گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ، ۷۱ محدوده معدنی در گیلان شناسایی شد و بهره برداری از آن‌ها در مزایده قرار گرفت و امیدواریم در سال آینده شاهد بهره برداری از این معادن باشیم.

 

طهمورث عموپور فرماندار شهرستان رودبار هم در این مراسم، آغاز به کار این معدن را یکی از مطالبات مردم منطقه از دولت عنوان کرد و گفت: با بازدید و قول بهره برداری از معدن سنگرود از سوی استاندار گیلان، امروز پس از گذشت ۷ ماه با تلاش دکتر عباسی و نماینده شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی شاهد تحقق این وعده هستیم.

 

امام جمعه شهر رستم آباد هم در آیین افتتاح و راه اندازی مجدد معدن ذغال سنگ سنگرود گفت: ذغال سنگ این معدن یکی از ذعال سنگ‌های مرغوب است و راه اندازی این معدن باعث رونق اشتغالزایی در منطقه خواهد شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین حسین مالکی همچنین از مسئولان خواست این روند را برای راه اندازی دیگر کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل شهرستان هم ادامه دهند تا به جای خروج جوانان از شهرستان، شاهد مهاجرت معکوس در منطقه باشیم.

 

راه اندازی دوباره معدن ذغال سنگ سنگرود لوشان سیامک احمدی عضو و یکی از مدیران و سهامداران شرکت نیز در این مراسم گفت: طبق توافقی با وزارت صمت، بعد از تعطیلات نوروز کار اکتشاف از معدن ذغال سنگ به مدت یکسال آغاز خواهد شد.

 

وی افزود: میزان ذخایر ذغال سنگ به دلیل انجام نشدن اکتشاف فعلا مشخص نیست، اما ۳ میلیون تن خاک نسوز و ۹ میلیون تن شن و ماسه در این معدن ذخیره شده که اداره کل صمت گیلان قول داد پروانه بهره برداری از این ذخایر را صادر کند.

 

سیامک احمدی با بیان اینکه فعلا میزان سرمایه گذاری و اشتغال برای این معدن مشخص نیست، افزود: پس از اکتشاف، مشخص شدن ذخیره ذغال سنگ و بر اساس تقاضای بازار، برای اشتغال و جذب نیرو‌های بومی و همچنین تزریق سرمایه و امکانات در معدن برنامه ریزی خواهیم کرد.

 

بر اساس آمار‌ها، حدود ۵ هزار کارگر در دهه ۶۰ در معدن ذغال سنگ سنگرود لوشان رودبار مشغول به کار بودند.

 

این معدن دارای امکانات رفاهی مانند سینما، باشگاه ورزشی، سالن تئاتر بود.

 

منبع:خبرگزاری صدا و سیما



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید