تجهیزات و دستگاهها در معادن شهرستانهای گناباد و بجستان بیشتر قدیمی هستند و این یعنی خام فروشی

رییس نمایندگی نظام مهندسی معدن گناباد و بجستان گفت: خام‌فروشی و افزایش هزینه‌ها از معضلات مهم فعالان معدن در این ۲ شهرستان واقع در جنوب خراسان رضوی به شمار می‌رود.

تجهیزات و دستگاهها در معادن شهرستانهای گناباد و بجستان بیشتر قدیمی هستند و این یعنی خام فروشی
1401/12/10 | 12:14:40

محمد علیزاده ریابی روز سه شنبه در گفت وگویی افزود: تجهیزات و دستگاهها در معادن شهرستانهای گناباد و بجستان بیشتر قدیمی هستند و به روز نیستند که این مساله موجب افزایش هزینه های معدن کاری و بروز مشکلاتی برای معدن کاران شده است.

 

وی اظهار داشت: افزایش دهها برابری قیمت مواد اولیه معدنی طی امسال در مقایسه با سنوات اخیر دیگر مشکلات معدن کاری به خصوص در شهرستانهای گناباد و بجستان است که به دلیل دور بودن از بازارهای هدف این مشکلات در حال افزایش است.

 

علیزاده خاطر نشان کرد: با وجود ذخائر و معادن غنی شهرستانهای گناباد و بجستان ولی به دلیل نبود واحدهای فرآوری، بخش زیادی از مواد معدنی استخراجی از این معادن به صورت خام به سایر نقاط کشور ارسال می شود.

 

رییس نمایندگی نظام مهندسی معدن گناباد و بجستان گفت: مسوولان ذیربط باید با ایجاد مشوقهای لازم بستر افزایش سرمایه‌ گذاری سرمایه گذاران در این بخش را فراهم کنند.

 

وی تصریح کرد: با ایجاد واحدهای فرآوری صنایع معدنی علاوه بر جلوگیری از خام فروشی بستر توسعه و رونق اقتصادی و اشتغال در این منطقه افزایش می یابد.

 

علیزاده گفت: واحدهای تولیدی و صنایع مرتبط در گناباد و بجستان که مواد اولیه آنها از معادن این منطقه تامین می شود بسیار محدود است که با افزایش این واحدهای تولیدی معضل خام فروشی کاهش می یابد.

 

وی اظهار داشت: ۲۰ درصد معدن کاران شهرستانهای گناباد و بجستان از تخصصهای لازم برخوردارند و ۸۰ درصد دیگر تخصص لازم را ندارند و به تدریج در مدت انجام کار به صورت تجربی به آگاهی هایی در این زمینه دست یافتند، در حالیکه افزایش تخصصهای لازم در هر بخش و از جمله معادن موجب بالارفتن بهره وری و ارزش افزوده خواهد شد.

 

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد هم پیش از این در گفت و گو با ایرنا گفته بود: از مجموع ۵۱۰ هزار تن مواد معدنی استخراجی در این شهرستان ۵۵ درصد در خود این شهرستان فرآوری و ۴۵ درصد آن به صورت خام به سایر نقاط ارسال می شود.

 

هادی ایزدی افزود: مقادیر زیادی مواد معدنی و ۲۵۰ هزار تن خاک و سنگ، سالانه در شهرستان گناباد استخراج می شود که برخی از این مواد به خصوص کائولن به دلیل نبود صنایع فرآوری به صورت خام برای مصارف واحدهای تولیدی به دیگر نقاط کشور ارسال می شود در حالی که اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد با پرداخت تسهیلات از سرمایه گذاران راه اندازی این واحدها حمایت می کند.

 

وی اضافه کرد: تولید کائولن از جمله قابلیت های خاص گناباد به شمار می رود و با توجه به حجم زیاد استخراج آن، تعداد واحدهای فرآوری موجود جوابگوی نیاز نیست.

 

شهرستانهای گناباد و بجستان به ترتیب در فاصله ۲۸۷ و ۲۷۸ کیلومتری جنوب و جنوب غربی مشهد و جنوب استان خراسان رضوی قرار دارند.

 

منبع:دنیای معدن



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید