وقتی ثروت ملی کشور تبدیل به زندان و جمعه بازار می شود

کارشناسان سنگ معدن «سنجان» مراغه را در زمره ذخایر تراورتن و قدمت آن را برابر با دوران سنگی می‌دانند و استفاده از سنگ‌های تراش‌خورده آن در بناهای دوران سلجوقی به بعد را تایید می‌کنند اما با وجود اهمیت گذشته، حال و آینده آن، طی سال‌های قبل بخش‌هایی از این معدن به کاربری‌های دیگر اختصاص یافته است

وقتی ثروت ملی کشور تبدیل به زندان و جمعه بازار می شود
1401/09/14 | 11:34:37

ظرفیت مغفول معدنی آذربایجان‌شرقی در دولت سیزدهم مورد توجه مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفته و به دنبال آن نیز رفع برخی از مشکلات معدن «سنجان» مراغه به یک دغدغه تبدیل شده است.

مدیرعامل معدن سنگ لاشه سنجان از بی‌توجهی مسئولان سابق به این بخش گلایه دارد و می‌گوید: مسئولان در گذشته بر خلاف قوانین حدود ۴۰ تا ۴۵ هکتار از این معدن را به جمعه‌بازار اختصاص دادند و متاسفانه در ۲۰ هکتار آن هم فضای زندان در حال احداث است.

 

به گفته «مجید ساعدی» سالانه ۱۱۰ هزار تن سنگ لاشه از این معدن استخراج می‌شود اما متاسفانه شهرداری هم می‌خواهد حاشیه‌نشینان شهر را در محدوده این معدن ساماندهی کند؛ در حالی که صدور سند در محدوده معادن غیرقانونی است.

 

وی اضافه کرد: این معدن برای ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده و چهار نوع ماده معدنی بکر شامل تراورتن گردویی، مرمر کاهویی، مرمر لمویی تند و مرمر عسلی طرح‌دار نیز در این معدن وجود دارد که هنوز روی آنها سرمایه‌گذاری نشده است.

 

«محمد تقی‌پور» رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت مراغه در مورد تداوم استخراج سنگ لاشه از این معدن پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گوید: این معدن بر اساس مدارک موجود از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۰ توسط جهاد سازندگی استحصال شده و استخراج سنگ لاشه آن از سال ۱۳۸۰ به بعد توسط پیمانکار بخش خصوصی ادامه یافته است.

 

به گفته وی چندین جلسه برای رفع موانع پیش‌روی این معدن تشکیل و در نهایت مقرر شده است تا شهرداری و دیگر دستگاه‌های مرتبط نسبت به انتقال جمعه‌بازار اقدام کنند.

 

وی ادامه داد: در خصوص ساختمان در حال احداث برای زندان، کاری نمی‌توان انجام داد و درخواست بهره‌بردار این است که فعالیت زندان در آینده موجب محدودیت در میزان برداشت و تولید این معدن نشود.

 

تقی پور اعلام کرد: در بحش ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز وضعیت موجود در حال بررسی است و افرادی که در محدوده این معدن زمین تصرف کرده‌اند خلع ید خواهند شد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان زمین‌شناسی اغلب سنگ‌های این معدن از نوع تراورتن آهکی می‌باشد که در اثر فعالیت چشمه‌های آب گرم تشکیل شده است اما رگه هایی از مرمر کاهویی، مرمر لمویی تند و مرمر عسلی طرح‌دار نیز در این معدن وجود دارد.

 

منبع:ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید