پتانسیل معدن اصفهان

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: اصفهان از نظر معدن و همچنین فراوری معدن پتانسیل خوبی دارد و با توجه به اینکه بر معادن غیرفلزی متمرکز شده، استانی پیشرفته‌ای است.

پتانسیل معدن اصفهان
1401/08/25 | 09:41:15

محمدباقر دری در حاشیه هشتمین نشست گروه کارشناسان معدنی کشورهای عضو، درباره برگزاری هشتمین دوره اجلاس اکو، اظهار کرد: کشورهای عضو اکو مسائل مشترکی برای همکاری دارند، چراکه بعضا همسایه و شباهت‌های اقتصادی با یکدیگر دارند.

 

با اشاره به وضعیت اکتشاف در کشور، گفت: سازمان زمین شناسی از بدو تاسیس تا امروز کارهای زیادی انجام داده و شرکت‌های دولتی و خصوصی اقداماتی را انجام داده است، اما این کارها به هیچ وجه کافی نیست و اساس هر کار اکتشافی مقیاس کار است.

 

وی افزود: سازمان زمین شناسی در حال حاضر در مقیاس یکصد هزار کار کرده که این اشل اکتشاف بیشتر اشل شناسایی است و در حقیقت پیگیری و اکتشافات بعدی، کمتر در سازمان زمین‌شناسی انجام شده است.

 

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی کشور توضیح داد: در حقیقت سیاست سازمان از یکصد هزار به یک پنجاه هزار تبدیل شده که در این پهنه از شناسایی به پی‌جویی می رسیم و اکتشاف را از سطح به عمق می‌بریم، کاری که پیش از این در کشور کمتر انجام شده بود و بنا بر همین سیاست سازمان زمین شناسی یک تجمع‌سازی داشته است و طرحی در سه لایه زمین شناسی، ژئو شیمی و اکتشافات سیستمی در کشور انجام داده است.

 

وی با توضیح این طرح گفت: این کار را در خراسان جنوبی آغاز کردیم و ادامه کار را در کردستان و جنوب آذریاجان غربی و شرقی انجام دادیم و منتظر آنالیز نمونه‌ها هستیم و برای ادامه کار طی زمستان در استان قم و ایلام مرکزی تمرکز کرده‌ایم و این پروژه در برنامه‌ای، ۴۲۰ پهنه را طی سه سال در کل کشور پوشش می‌دهد.

 

دری با بیان اینکه در دنیا کشوری که از نظر صنعتی سنجیده می‌شود، کشوری است که از نظر غیرفلزی پیشرفته است که در حوزه سنگ‌های غیرفلزی و ساختمانی رتبه بالایی داشته باشد، تاکید کرد: اصفهان از نظر معدن و همچنین فراوری معدن پتانسیل خوبی دارد و با توجه به اینکه بر معادن غیرفلزی متمرکز شده، استان پیشرفته‌ای است.

 

تمام اطلاعات معدنی ما به‌طور پراکنده و محلی بود

 

معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی کشور نیز درباره پهنه‌های معدنی کشور، اظهار کرد: تا به امروز تمام اطلاعات معدنی ما به‌طور پراکنده و به‌صورت محلی بود، اما از سال گذشته با دستور وزیر صمت و با برنامه‌ریزی منسجم با عنوان پروژه تحولی این وظیفه بر عهده سازمان زمین شناسی قرار گرفت.

 

جعفر عمرانی با اشاره به تعیین برخی اولویت‌ها در ایران، توضیح داد: هر پروژه حداقل در بیست برگ و در سه لایه زمین شناسی، اکتشاف سیستمی و ژئوشیمی انجام می‌شود و نتایج به‌صورت گزارش مفصل به وزارتخانه ارسال می‌شود.

 

به گفته معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی کشور، این کار در قالب تفاهم‌نامه امضا شده بین سازمان زمین شناسی، معاونت معدنی وزارت صمت و ایمیدرو انجام شده است.

 

وی افزود: در این طرح اطلاعات پایه خوبی را در حوزه معدن کشور ایجاد می‌کنیم و تا به امروز به خوبی پیش رفته‌ایم و سال گذشته توانستیم هر نقشه را در عرض یک سال نهایی کنیم، در حالی که به طور معمول این کار در مدت سه سال انجام می‌شود.

 

وی درباره اولویت اکو در حوزه محیط زیست و در زمان بهره‌برداری از معادن، توضیح داد: محیط زیست یکی از شاخصه‌های مدنظر سازمان اکو است و این موضوع در کنار پتانسیل‌های معدنی و پهنه‌های معدنی قرار دارد.

 

منبع:ایراسین



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید