معدن مس ایران در زمره پنج معدن بزرگ جهان بهربرداری واکتشاف صفر

مدیر مجتمع مس سونگون گفت: در حال حاضر ضرورت یک جهش بزرگ در اکتشافات احساس می‌شود؛ چراکه تغییرات و روند فعلی، پاسخ‌گوی نیاز اکتشافی کشور در حوزه عنصر استراتژیک مس نیست و شرکت ملی صنایع مس ایران می‌کوشد با بهره‌گیری از روش‌های علمی روز دنیا و تجهیزات مورد نیاز در این حوزه، به‌ صورت تخصصی وارد شود و تحول عظیمی در این حوزه ایجاد کند.

معدن مس ایران در زمره پنج معدن بزرگ جهان بهربرداری واکتشاف صفر
1401/08/22 | 10:26:18

به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران، معبود عباس‌زاده با اشاره به ارتباط مستقیم و تنگاتنگ توسعه و اکتشافات، بیان کرد: اهداف مدنظر کشور در حوزه معادن زمانی در دسترس خواهد بود که مطالعات و اکتشافات کامل، عمقی و هدفمند صورت پذیرد اما به‌ دلیل نبود اکتشافات یکپارچه و سیاست‌گذاری واحد در حوزه اکتشافات معدنی علاوه بر عدم تحقق این اهداف، آسیب‌های زیادی در زمینه‌های مختلف مانند چرخه تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع معدنی و... وارد شده است.

 

وی با اشاره به ضرورت فعالیت‌های اکتشافاتی به‌ عنوان شرط لازم و اساسی برای توسعه، افزود: در صورت بهره‌مندی از یک سیستم اکتشافی به‌روز و جامع، میزان سرمایه‌گذاری در کل زنجیره از عملیات اکتشاف شامل مراحل شناسایی، پی‌جویی، اکتشاف تفصیلی تا تعیین محدوده‌های معدنی، عملیات معدن‌کاری و تامین خوراک مورد نیاز صنایع معدنی، زمینه افزایش درآمد و سودآوری مشخص و علاوه بر جلوگیری از هدررفت انرژی و سرمایه، توسعه به معنای واقعی را جهت‌دهی خواهد کرد.

 

مدیر مجتمع مس سونگون ادامه داد: نتایج اخیر اکتشافات صورت گرفته، ذخایر زمین‌شناسی مجتمع را بیش از پنج میلیارد تن نشان می‌دهد که نویدبخش پتانسیل موجود معدن مس سونگون برای ایجاد زیرساخت‌های طرح‌های توسعه با ظرفیت‌های بسیار بالا بوده است و با افزایش توجیه‌های علمی، اقتصادی و فنی، ضرورت رفع موانع این طرح‌ها را آشکار می‌کند.

 

عباس‌زاده از افزایش قریب به 24 کیلومتر پروانه بهره‌برداری معدن خبر داد و اذعان کرد: این امر نویدبخش حضور بزرگ‌ترین معدن مس ایران در زمره پنج معدن بزرگ مس جهان است و این رقم به میزان 35 درصد کل مساحت پروانه بهره‌برداری قبلی بود که با ادامه مطالعات اکتشافی درصدد توسعه معدن هستیم.

 

وی همچنین با اشاره به تجهیز واحد اکتشافات مجتمع به ماشین‌آلات به‌روز، خاطرنشان کرد: دو دستگاه اکتشافی و به‌روز به ناوگان اکتشافاتی مجتمع ملحق شد و تا پایان سال نیز تعدادی دیگر به این ناوگان افزوده خواهد شد که علاوه بر شتاب‌بخشی به فعالیت‌های اکتشافاتی، شاهد افزایش عمق حفاری تا دو هزار و 500 متر خواهیم بود و آمار دقیق‌تری از میزان ذخایر، محدوده‌های معدنی و... به‌ دست خواهد آمد که پیش‌بینی می‌شود با تکمیل هر مرحله از این مطالعات، به طرح‌های توسعه مجتمع مس سونگون روح تازه‌ای دمیده شود.

 

منبع:فلزات آنلاین



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید