زیباترین کوه نطنز زیر چکمه های معدن

کوه دارهند یکی از زیباترین کوه‌های شهرستان نطنز است که اخیراً اقداماتی برای آغاز به کار چند معدن در محوطه این کوه به گوش می‌رسد.

زیباترین کوه نطنز زیر چکمه های معدن
1401/06/30 | 10:37:07

کوه دارهند یکی از قله‌های کوه‌های چرخه است که در سمت شرق شهر نطنز و در کنار آزادراه اصفهان، نطنز، کاشان قرار گرفته که علاوه بر زیبایی مثال زدنی، گنجینه‌ای عظیم از فسیل‌های دریایی است که نشانه محکمی برای آن است که نشان دهد میلیون‌ها سال قبل همه این منطقه زیر آب بوده است.

 

کوه چرخه و قله‌های آن به نام‌های دارهند و چلوک به اذعان برخی، بهشت زمین‌شناسی برای محققان است و در دل خود اسرار نهفته‌ای از دوره‌های زمین‌شناسی و همچنین فسیل‌های متفاوت را جای داده و به حدی تعداد این فسیل‌ها زیاد است که حتی مردم عادی نیز زمانی که برای کوه گشت به این منطقه می‌روند، به راحتی فسیل‌های متفاوتی را مشاهده می‌کنند.

 

اما اخیراً خبرهایی مبنی بر آغاز به کار چند معدن در محدوده کوه چرخه و قله دارهند در نطنز پیچیده که قرار است به زودی معدن فلزات در این محدوده برپا شود.

 

در چند روز گذشته شاهد نگرانی و اعتراض مردمی در محدوده کوه دارهند و امضای طومار توسط مردم نطنز پیرامون اعتراض به احداث معادن جدید بوده‌ایم و مردم امیدوارند صدای اعتراضشان به گوش مسئولان برسد.

 

معادن جدید، باغ‌شهر نطنز را نابود می‌کند

 

در همین زمینه سعید، یک فعال محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با آغاز به کار معادن جدید در کوه دارهند، قطعاً زیست بوم منطقه دچار بحران خواهد شد.

 

وی افزود: از آنجایی که این منطقه بکر و دست نخورده نشان از یک دوره تاریخی کهن دارد، آغاز فعالیت معادن جدید سبب تخریب این نشانه‌های تاریخی می‌شود.

 

وجود چنین آثار تاریخی از دوره‌هایی با میلیون‌ها سال قدمت، می‌تواند تبدیل به کانون گردشگری برای علاقه‌مندان به زمین‌شناسی شود، اما مردم نطنز عمیقاً نگران آن هستند که کوه دارهند نیز به سرنوشت رشته کوه کرکس نطنز و قصه پر غصه معادن آن تبدیل شود.

 

صدای پای معدن، در کوه دارهند نطنز به گوش می‌رسد

 

مردم نطنز مخالف جدی معادن جدید در دارهند هستند

 

در همین زمینه محمدرضا، فعال رسانه و فعال اجتماعی به ایسنا، گفت: مردم نطنز بارها مخالفت خود را با فعالیت هرگونه معدن در نطنز و به خصوص با معادن جدید در کوه دارهند ابراز کرده‌اند.

 

وی افزود: حتی چند روز گذشته نیز مردم نطنز به‌صورت خودجوش با برگزاری تجمع با هزار صدها تن در کنار کوه دارهند مخالفت جدی خود را با آغاز به کار معدن در کوه دارهند اعلام کرده‌اند.

 

این فعال مجازی و اجتماعی گفت: در صورت آغاز به کار معدن در کوه دارهند و با توجه به نزدیکی بیش از حد این کوه به محدوده شهری نطنز، شاهد بروز مشکلات جدی زیست محیطی و ایجاد غبار در شهر نطنز و در ادامه آن شاهد بروز بیماری‌های تنفسی خواهیم بود.

 

طبق خبرهای رسیده نه تنها یک معدن، بلکه چند معدن در چند جهت کوه دارهند و چلوک به دنبال اخذ مجوز هستند که همگی معدن فلزاتی چون آهن، سرب، مس و... است که قطعاً خطرات و آلودگی‌های زیست‌محیطی را به همراه دارد.

 

صدای پای معدن، در کوه دارهند نطنز به گوش می‌رسد

 

هیچ موافقتی برای احداث معادن کوه دارهند نشده است

 

همچنین رحمت‌الله مرادی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نطنز به ایسنا، گفت: هیچ گونه موافقتی با بهره‌برداری معادن جدی در کوه دارهند نطنز شکل نگرفته است.

 

وی افزود: با توجه به محدودیت و ممنوعیت‌های قانونی و همچنین مخالفت مردم و شوراهای شهر و روستاهای اطراف کوه دارهند، این نهاد نیز مخالفت خود را برای آغاز به کار معادن در کوه دارهند اعلام کرده است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نطنز گفت: با توجه به اینکه ممیزی مرتع انجام شده و این منطقه در حیطه مرتع ممیزی شده و محل چرای گله‌ها و مرتع‌داران است، منابع طبیعی نطنز مخالفت خود را اعلام کرده است.

 

گرچه محدوده‌ کوه دارهند در منطقه حفاظت شده کرکس نطنز نیست، اما خواسته جدی مردم، عدم راه اندازی معدن جدید و همچنین توقف فعالیت سایر معادن در این منطقه است.

 

مجوز معادن در استان صادر می‌شود

 

حسین نجاتیان، رئیس اداره صمت شهرستان نطنز نیز، اظهار کرد: مجوز فعالیت معادن جدید در نطنز نبوده و در اصفهان صدور یا عدم صدور آن انجام می‌شود.

 

وی افزود: دریافت مجوز برای ثبت محدوده‌های معدنی پس از اخذ استعلام از محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و سایر نهادهای مرتبط انجام می‌شود و در صورت پاسخ مثبت از نهادها و بلامانع بودن فعالیت معدن در منطقه مورد نظر، برابر قوانین و مقررات پروانه و گواهی بهره‌برداری در استان صادر می‌شود.

 

صدای پای معدن، در کوه دارهند نطنز به گوش می‌رسد

 

پرونده ثبت ملی کوه دارهند تنظیم شد

 

همچنین حسین یزدانمهر، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز، گفت: پرونده ثبت ملی کوه دارهند آماده و به اصفهان ارسال شده و در اصفهان هم تأییدیه آن صادر شده است.

 

وی افزود: بعد از تأیید در شورای استان، این پرونده برای دریافت شماره ثبت به شورای ثبت وزارتخانه خواهد رفت.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز گفت: با توجه به اینکه یکی از نهادهای استعلام شونده برای ثبت معادن، میراث فرهنگی است با توجه به کشف فسیل‌هایی با قدمت میلیون‌ها سال قبل که متعلق به دوره چهارم زمین‌شناسی است پیگیر ثبت ملی آن نیز هستیم.

 

وی تصریح کرد: امیدواریم این محوطه زیبا، به‌عنوان یک اثر ارزشمند طبیعی با منظر طبیعی فوق‌العاده به‌عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شود.

 

به گزارش ایسنا، دغدغه اصلی مردم نطنز این است که باغشهر تاریخی نطنز که دارای طبیعت بکر و ناب بوده است و رفته رفته با فعالیت معادن در کوه‌های کرکس نطنز و در آینده در کوه دارهند و چلوک نطنز، باغ‌شهرشان تبدیل به یک شهر معدنی شود و چیزی از آن طبیعت زیبا و ناب باقی نماند.

 

منبع:ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید