صدور گواهی کشف معدن آلبلاغ

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از صدور گواهی کشف معدن آلبلاغ خبر داد.

صدور گواهی کشف معدن آلبلاغ
1401/06/27 | 14:29:30

حسین حاجی بگلو، اظهار کرد: این گواهی به نام ایمیدرو صادر شده است.

وی گفت: در حقیقت خراسان شمالی به دنبال ترک تشریفات و صدور این گواهی به نام شرکتی که توسط مردم در اسفراین راه اندازی شده است، بود اما این امر اجرایی نشد و به دنبال آن فرآیند مزایده برگزار و ایمیدرو برنده مزایده شده است.

حاجی بگلو تصریح کرد: گواهی اکتشاف حدود ۹ ماه بود که صادر شده بود اما به دلیل مذکور ابلاغ نشده بود و بعد از برگزاری مزایده، گواهی ابلاغ شد.

وی بیان کرد: بعد از صدور این مجوز، ایمیدرو باید مراحل بعدی اکتشاف را انجام دهد و از سوی دیگر در این منطقه به دنبال آن هستیم تا واحد فرآوری سرب و روی را نیز راه اندازی کنیم.

سجادی رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی نیز در ادامه اظهار کرد: مدتی بود که به علت عدم امضاء گواهی اکتشاف از سوی سازمان مربوطه در استان، وضعیت این معدن در بلاتکلیفی قرار داشت اما هم اکنون مشکل برطرف و ایمیدرو باید ادامه کار را انجام دهد.

وی تصریح کرد: ایمیدرو اعلام کرده بود تا زمانیکه گواهی اکتشاف نداشته باشد نمی تواند پیمانکار برای ایجاد زیرساخت ها در این معدن بگیرد و یا اینکه عملیات استخراج آن را انجام دهد.

سجادی با اشاره به اینکه سنگ های سرب و روی موجود در این معدن با عیار ۳۰ درصد است، گفت: در حال حاضر هر تن از سنگ بیش از ۱۲ میلیون تومان ارزش دارد که با ذخیره موجود اگر در محل معدن آلبلاغ کارخانه ای با سرمایه خیلی زیاد هم ساخته شود، ارزش اقتصادی دارد.

وی با اشاره به اینکه ذخیره معدنی مشخص شده برای این معدن ۵۰۰ هزار تن سرب و روی است، افزود: در این معدن عملیات اکتشافِ انجام شده مقدماتی بوده و اگر اکتشاف عمقی صورت گیرد ذخیره آن شاید به ۲ تا ۳ میلیون تن هم برسد.

معدن آلبلاغ در پارک ملی ساریگل در اسفراین واقع شده که دارای ذخایر سرب و روی است و طی چند سال گذشته به دلیل اینکه پی جویی و اکتشاف روی آن صورت نگرفته بود موجب دست درازی تعدادی از سودجویان قرار گرفت و حتی برداشت های غیرمجاز از این معدن سبب شد تا تعدادی از آنان در این معدن جان خود را از دست دهند و یا مصدوم شوند که با پیگیری های صورت گرفته ایمیدرو وارد عرصه شد و امر اکتشاف مقدماتی را انجام داد و حال گواهی اکتشاف برای انجام عملیات تکمیلی تر به نام آن صادر شده است.
منبع: ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید