برای پرداخت تسهیلات بانکی اولویت با معادن است

امسال به منظور رسیدن به جهش تولید، واحدهای تولیدی است و طرح‌های ارزش افزوده بخش معدن در اولویت اول دریافت تسهیلات هستند.

برای پرداخت تسهیلات بانکی اولویت با معادن است
1399/03/03 | 14:04:57

درپی دستورالعمل کاهش نرخ سود سپرده بانکی و تمکین بانک‌ها از آن، تصور می‌شود سپرده‌ها از بانک‌ها خارج شود اما مدیرعامل بانک صنعت و معدن اعلام کرد که هنوز چنین اتفاقی رخ نداده و ممکن است نقدینگی‌ها در بین بانک جابجا شده باشد اما خارج نشده است. همچنین طبق آنچه این مدیر بانکی اعلام کرده، امسال به منظور رسیدن به جهش تولید، اولین سیاست، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی است و طرح‌های ارزش افزوده بخش معدن نیز در اولویت اول دریافت تسهیلات هستند.

این روزها که بازار سرمایه از اقبال و رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده و اقتصاد در حال حرکت از بانک محوری به سمت سرمایه محوری است، نقش نظام بانکی در اقتصاد تغییرات و تحولاتی پیدا کرده است. از سوی دیگر اقتصاد هر کشوری برای رشد و پیشرفت به ابزارهایی برای رسیدن به این هدف احتیاج دارد که یکی از آن‌ها، نظام بانکی است و با این ابزار می‌توان از طریق پرداخت اعتباراتی همچون تامین سرمایه در گردش موجب رونق تولید که موتور محرکه اقتصاد است، شد تا در نهایت مشکل اشتغال رفع شود. اما اکنون این نقش بانک با وقوع رشدهای بی‌سابقه در بازار سرمایه و حرکت نقدینگی به آن دچار تحولاتی شده که قرار است بار چند ساله تامین مالی واحدهای تولیدی که بر دوش نظام بانکی بود، بخشی از آن به بازار سرمایه منتقل شود.

حسین مهری، مدیرعامل بانک صنعت و معدن درباره تمکین بانک‌ها از نرخ سود سپرده‌های بانکی ۱۵ درصدی و اینکه آیا در پی این امر، سپرده‌های مردم از بانک‌ها خارج می‌شود یا نه گفت: بانک صنعت و معدن در این زمینه مطابق دستورالعمل بانک مرکزی عمل کرده و اجازه ندادیم که خارج از این چارچوب حرکت کنیم. تصور اینکه تمکین بانک‌ها از سود سپرده موجب خروج سپرده‌های مردم از بانک‌ها شده درست نیست و در این بانک حجم سپرده‌ها افزایش پیدا کرد. در فروردین سال جاری بانک صنعت و معدن رشد مناسبی در سپرده‌ها داشته است؛ به گونه‌ای که نسبت به سال گذشته معادل ۵۵ درصد میزان سپرده‌های چهارگانه ما افزایش یافته است.

بازار سرمایه در حال تعمیق بخشی است که بعید می‌دانم دچار رکود شود و اگر نقدینگی این بازار به سمت بازارهای طلا، سکه و ارز حرکت کند ممکن است که سود سپرده‌های بانکی را تحت تاثیر قرار بدهد. بر اثر کاهش سود سپرده نقدینگی‌ها در بین بانک ممکن است که جابجا شده باشد، نه اینکه خارج شده باشد.

باید پول و نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کند، زیرا بهترین مکان برای جهش تولید و اشتغال، بورس و بانک است. امیداورم که این نقدینگی به سمت بازارهای طلا، سکه و ... حرکت نکند، زیرا این بازارها نه تنها تاثیری در اقتصاد نخواهند داشت بلکه مخرب هم خواهد بود.
منبع: ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید