برنامه‌ریزی برای تولید یک‌میلیون تن مس در سال

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به غفلت از توسعه صنعت مس در سایه توجه به صنعت فولاد، بر لزوم جبران خطای اولویت‌گذاری در بخش معدن تأکید کرده و از برنامه‌ریزی برای تولید یک‌میلیون تن مس در سال خبر داده است.

برنامه‌ریزی برای تولید یک‌میلیون تن مس در سال
1401/05/26 | 10:28:18

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایران با یک درصد جمعیت دنیا، یک درصد ذخایر سنگ‌آهن و ۷ درصد مس جهان را در اختیار دارد، گفت: در حالی توسعه فولاد در کشور اتفاق افتاده که قیمت یک‌تن شمش فولاد ۱۲ میلیون تومان و یک‌تن مس ۲۰۰ میلیون تومان است که این موضوع خطای راهبردی بسیار بزرگی بود و باید جبران شود.

 

سیدرضا فاطمی امین در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمان، افزود: در حوزه مس، عقب‌ماندگی بسیار زیادی داریم که برای جبران آن تولید یک‌میلیون تن مس در برنامه است و اشتغال بسیاری نیز ایجاد خواهد کرد.

 

او ادامه داد: شناسایی ذخایر معدنی از سال گذشته در کشور و از خراسان جنوبی آغاز شده و امیدواریم بتوانیم به‌زودی کار گسترده شناسایی و اکتشاف را در نقاط مختلف کشور انجام دهیم.

 

فاطمی امین، با تأکید بر اینکه در بخش معدن باید ترازنامه ذخایر معدنی را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در بخش ماشین‌آلات صنعتی برای تأمین تجهیزات موردنیاز فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده‌ایم و به آن توجه ویژه داریم.

 

او در رابطه با صنعت خودروسازی نیز به عدم توازن بین ظرفیت مونتاژ و ظرفیت تولید قطعات اشاره و اظهار کرد: این توازن برای افزایش ظرفیت تولید و کمک به اقتصاد و اشتغال جامعه باید برنامه‌ریزی و انجام شود.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود، به مسائل مربوط به رفع تعهد ارزی پرداخت و گفت: امیدواریم روزی تراز تجاری کشور آن‌قدر بالا رود که درگیر تعهدات ارزی نباشیم؛ اما تا رسیدن به آن شرایط، بر اساس قانون مبارزه قاچاق ارز و کالا، اقداماتی برای تسریع در تعهدات ارزی انجام و جلسات متعدد با بانک مرکزی برای ساده‌تر کردن فرآیندهای ارزی برگزار شده است.

در ادامه این نشست، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، نیز با اشاره به اینکه ۶۰ درصد پهنه‌های اکتشافی استان کرمان بلااستفاده مانده است، افزود: ۲۰ سال آینده ذخایر معدنی کرمان تمام می‌شود و آنگاه این سؤال پیش می‌آید که کارخانه‌های کرمان چه کنند؟

 

سیدمهدی طبیب زاده خاطرنشان کرد: شاخص‌های توسعه استان به‌ویژه شاخص سرانه درآمد پایین و از رتبه ۲۵ به بعد است و این شرایط زیبنده استانی با این همه ظرفیت و توانمندی نیست.

 

او افزود: سال‌ها قبل برای راه‌اندازی مراکز تجاری در ۵ کشور توافقنامه‌ای به امضا رسیده که اگر این موضوع پیگیری و مراکز راه‌اندازی شود، کل کشور می‌توانند از آنها استفاده کنند.

 

در ادامه این نشست نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت استان کرمان در حوزه‌های صنعتی و معدنی بسیار بالاست و در چند سال اخیر ظرفیت‌سازی بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته است که باید از سایر پهنه‌های معدنی در استان نیز استفاده کرد.

 

محمدرضا پورابراهیمی افزود: دستیابی به ذخایر معدنی به‌راحتی می‌تواند چهره منطقه را تغییر دهد و سازمان ایمیدرو باید سدهای راه اکتشاف در پهنه‌های معدنی را بردارد.

 

او ادامه داد: در شهرستان راور ۹۰ درصد پهنه‌های اکتشافی در اختیار محیط‌زیست و انرژی اتمی است و نمی‌توان کاری را برای اکتشافات جدید در این منطقه انجام داد.

 

پورابراهیمی، با بیان اینکه اتاق کرمان جز بهترین اتاق‌های کشور است و در استان وفاق بین سه قوه وجود دارد، تصریح کرد: در استان چند پروژه مهم مانند تولید لاستیک‌های فوق سنگین و الکترود گرافیکی در حال برنامه‌ریزی است و در بخش زیرساخت‌ها نیز راه‌اندازی خط دوم انتقال آب پیگیری می‌شود.

 

در جریان این نشست، جمعی از فعالان اقتصادی در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند.

 

منبع:اتاق ایران آنلاین



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید