هزینه سنگین ماشین های میلیاردی معادن کشور را به تعطیلی کشانده

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: نزدیک به شش هزار معدن در کشور تعطیل است، این آمار نشان می‌دهد که معادن استان اصفهان هم از این تعطیلی در امان نبودند. تمام ماشین‌آلات معدن توسط دلالان وارد شده است که آن‌ها قصد دارند با قیمت‌های بسیار بالا، همان را به فرد معدن‌دار بفروشند.

هزینه سنگین ماشین های میلیاردی معادن کشور را به تعطیلی کشانده
1401/05/22 | 10:21:43

عبدالوهاب سهل آبادی اظهار کرد: راه‌اندازی معادن می‌تواند علاوه بر تقویت صادرات محصولاتی مانند سنگ به فعال شدن کارخانجات فرآوری نیز منجر شود.

 

وی افزود: توجهی به حوزه معادن در کشور نشده و علت تعطیلی معادن بخشنامه‌ها یا آئین‌نامه‌های بی‌منطقی است که دولت صادر کرده است.

 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: اگر شخصی بیشتر یا کمتر از میزان قرارداد از معدن بهره‌برداری کند، شامل جریمه‌هایی از سوی دولت می‌شود.

 

سهل آبادی گفت: یکی از اعتراض‌هایی که از سوی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به حق دولتی معادن شده، این است که اگر این میزان در همان استانی که معدن در آن فعالیت می‌کند هزینه می‌شد، بسیاری از مشکلات محلی را برطرف می‌کرد.

 

ماشین آلات معادن بسیار کهنه شده‌اند

وی با بیان اینکه ماشین‌آلات معادن بسیار کهنه شده‌اند، گفت: علاوه بر اینکه امکان خرید ماشین نو برای معادن وجود ندارد، ماشین‌آلات دست دوم و قابل استفاده‌ای که به کشور وارد شده هنوز به دست معدن‌دار نرسیده است.

 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: معادن سنگ کشور با ماشین‌آلات سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ میلادی کار می‌کنند و ماشینی که بیش از پنج دهه از عمر آن می‌گذرد، به جز دردسر هیچ چیزی به همراه ندارد.

 

سهل‌آبادی با بیان اینکه مدتی است اجازه واردات ماشین‌آلات دست دوم و قابل استفاده معادن به کشور صادر شده است گفت: به جرئت می‌توانم بگویم از ماشین‌آلات وارد شده حتی دو درصد هم به معدن‌دار نرسیده است.

 

وی تصریح کرد: تمام این ماشین‌آلات توسط افراد دلال وارد شده که آن‌ها قصد دارند با قیمت‌های بسیار بالا همان را به فرد معدن‌دار بفروشند؛ معدن دار نمی‌تواند ماشین سنگین معدن را با حدود قیمت ۱۵ میلیارد تومان خریداری کند.

 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه ماشین‌آلات معدنی که در کشور تولید می‌شود، به‌گونه‌ای نیست که بتواند معادن کشور را فعال کند، گفت: ماشین‌آلات مورد نیاز برای معادن ماشین‌های سنگینی است که با توجه به بالارفتن نرخ ارز، تهیه آن بسیار مشکل شده است.

 

منبع:ایمنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید