خام فروشی بلای جان معدن

فرماندار بردسکن گفت: یکی ازموضوعات مهم و کلان درخصوص معادن، پرهیز از خام‌فروشی و حرکت به سوی فراوری و افزایش ارزش افزوده است.

خام فروشی بلای جان معدن
1401/05/15 | 09:55:11

ایجاد واحد‌های فراوری مواد معدنی علاوه بر جلوگیری از خام‌فروشی و مفت‌فروشی معادن و چوب حراج زدن بر منابع غیرقابل تجدید طبیعی، اشتغال‌زایی و کاهش وابستگی اقتصادی به خارج از کشور را در شرایط سخت تحریمی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

 

در شهرستان بردسکن به عنوان اولین شهرستان برخوردار از معادن مس در خراسان رضوی، هم‌اکنون ۶۴ معدن مجوز فعالیت دارند و ۲۷ معدن فعال است که در حوزه مس، طلا و سنگ آهن فعالیت می‌کنند و با به کارگیری بیش از ۳۰۰۰ نفر اشتغال‌زایی قابل توجهی را در شهرستان به خود اختصاص داده‌اند؛ حال تصور کنید که اگر درکنار برداشت از این معادن صنایع تبدیلی و فراوری نیز فعال شود، رقم اشتغال‌زایی چیزی حدود ۳ تا ۴ برابر خواهدشد.

 

علی دهقان‌زاده فرماندار بردسکن با تاکید بر ضرورت فراوری مواد معدنی در بردسکن، گفت: باوجود این‌که بردسکن در حوزه معادن رتبه دوم و در کانی مس جایگاه اول را در خراسان رضوی دارد، اما هنوز برخی مسائل در شهرستان مغفول مانده است.

او افزود: اگر فرآوری مواد معدنی در منطقه انجام شود، شکوفایی اقتصادی را در شهرستان شاهد خواهیم بود؛ هم‌اکنون تعدادی از واحد‌های معدنی در زمینه راه‌اندازی کارخانه فراوری نیز اقدام کرده‌اند و تا حدودی جلوی خام‌فروشی گرفته شده که امید است تا سال آینده این موضوع به صفر برسد.

 

دهقان زاده بیان کرد: با توجه به فعالیت معادن، نرخ بیکاری در بردسکن بسیار کاهش پیدا کرده و نیروی بیکار واقعی در شهرستان نداریم، اما خام‌فروشی محصولات معدنی منطقه مورد انتقاد است؛ بنابراین باید مدیران معادن به دنبال فراوری ماده معدنی در منطقه باشند و نگذارند به صورت خام مواد معدنی از منطقه خارج شود.

 

فرماندار بردسکن ادامه داد: اگر بحث فراوری مواد معدنی را در منطقه داشته باشیم، شاهد شکوفایی اقتصادی منطقه و حتی استان خواهیم بود.

 

۲۷ معدن فعال در بردسکن وجو دارد

 

او تصریح کرد: هم‌اکنون در این شهرستان ۲۷ معدن فعال وجود دارد که در حوزه مس، طلا و سنگ آهن فعالیت می‌کنند که با به کارگیری بیش از ۳۰۰۰ نفر بیشترین اشتغال‌زایی شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

فرماندار بردسکن با اظهار تاسف از این‌که از این ظرفیت برای دستیابی به توسعه پایدار منطقه غفلت شده است، تاکید کرد: فعالیت معادن موجب کاهش نرخ بیکاری در بردسکن شده است.

 

۶۴ معدن مجوز فعالیت دارند

 

مهندس سید حسین هاشمی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بردسکن، با بیان این‌که در شهرستان بردسکن ۶۴ معدن مجوز فعالیت دارند، گفت: از این تعداد ۴۲ واحد مجوز بهره‌برداری دارند که ۲۷ معدن فعال و ۱۵ معدن غیرفعال هستند.

 

او با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در بخش معادن بردسکن بیش از ۴ هزار میلیارد تومان است، افزود: زمینه اشتغال بیش از ۳ هزار نفر در معادن فراهم است که بیشترین اشتغال‌زایی منطقه را به خود اختصاص داده‌اند.

هاشمی نداشتن نقدینگی، داشتن معارض و بحث آب، برق و گاز و نداشتن جاده آسفالت را از مهم‌ترین مشکلات واحد‌های معدنی اعلام کرد.

 

رئیس اداره صمت بردسکن ادامه داد: هم‌اکنون ۱۲ کارخانه فراوری مس، آهن و طلا در شهرستان بردسکن فعال است و تاپایان امسال ۴ کارخانه فراوری دیگر اضافه خواهد شد.

 

او تصریح کرد: خوشبختانه بردسکن در حوزه معادن دومین قطب معدنی در استان است و تقریبا با اقدامات انجام شده و راه اندازی کارخانه‌های فراوری تا حدودی جلوی خام‌فروشی مواد معدنی در شهرستان گرفته شده، ولی در حوزه صنعتی ضعیف عمل شده است که می‌طلبد از ظرفیت واحد‌های موجود حداکثر استفاده را کرد.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید