بازگشت واحدهای راکد زنجان به چرخه تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: مشکلات واحدهای راکد بررسی و راهکارهای لازم نیز برای بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید در کارگروه رفع موانع تولید به صورت تخصصی ارائه شده است.

بازگشت واحدهای راکد زنجان به چرخه تولید
1401/05/09 | 10:29:28

ناصر فغفوری ظهر امروز (۸ مردادماه) در همایش اصناف، صنعت‌گران و معدن‌کاران استان زنجان، با بیان اینکه اقدامات لازم برای بازگرداندن واحدهای راکد به جریان تولید انجام شده است، اظهار کرد: تعداد واحدهای بازگردانده شده به تولید بیش از ۴۴ واحد است که در مدت کوتاه به چرخه تولید بازگشته‌ و میزان اشتغالزایی این واحدها حدود ۸۰۰ نفر بوده است.

 

وی با اشاره به ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی از طریق «تولید بدون کارخانه» تاکید کرد و افزود: دستورالعمل تولید بدون کارخانه نیز ابلاغ شده است و در واحدهای تولیدی که بنا به هر دلیلی ظرفیت خالی دارد، هر فرد می‌تواند با مراجعه به وزارت صمت با ارائه پروانه تولید بدون کارخانه، بخشی از ظرفیت خالی را در اختیار گرفته و با کم‌ترین سرمایه‌گذاری و با امکان اشتغال بتواند در حوزه اقتصادی فعالیت داشته باشد.

 

این مسئول با اشاره به اولویت سازمان صنعت، معدن و تجارت به مسائل زیست‌محیطی در فرآیند تولید، ادامه داد: در این زمینه نگاه متفاوتی به غرب زنجان که یکی از محروم‌ترین بخش‌های زنجان بوده، داشته‌ایم. خوشبختانه با آماده کردن زمین برای واگذاری در شهرک صنعتی شهید شهریاری به مساحت ۴۰۰ هکتار با همراهی شرکت شهرک‌های صنعتی استان، عملیات اجرایی ۵ پروژه بزرگ با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است و قطعاً تا اواسط سال آتی بخش عمده‌ای از این واحدها راه‌اندازی می‌شود که البته جزو واحدهای بزرگ کشور با سرمایه‌گذاری‌های بالا محسوب خواهد شد.

 

فغفوری با اشاره به راه‌اندازی فاز جدید مجمتع غذایی کیلوس، اضافه کرد: برای اولین‌بار در هفته دولت آغاز بهره‌برداری از خط انتقال شهر زنجان برای تامین آب مورد نیاز صنعت استان زنجان را خواهیم داد که یکی از واحدها به این طرح خواهد پیوست که تا حدی نگرانی مردم بابت تامین آب از سفره‌های زیرزمینی را کاهش می‌دهد؛ چون استفاده از آب خروجی تصفیه‌خانه شهری مدت‌ها جزو دغدغه‌های چند ساله مردم استان زنجان بود.

 

این مسئول با اشاره به پیگیری‌های انجام شده از سوی استاندار زنجان برای تحقق وعده داده شده در این حوزه، بیان کرد: با اتصال شهرک صنعتی اشراق به خط ریلی، بسیاری از مشکلات حمل و نقل به دلیل موقعیت شهرک صنعتی رفع خواهد شد.

 

فغفوری با اشاره مزیت‌های اتصال شهرک به خط ریلی و توسعه منطقه اقتصادی استان زنجان، تصریح کرد: دو عامل مهم مزیتی در رونق  اقتصادی استان است که با تحقق این طرح در شمال‌غرب زنجان که منطقه محروم و غیربرخورداری محسوب می‌شود نیز، اتفاقات خوبی در رونق اقتصاد رخ می‌دهد.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه اتصال شهرک صنعتی به راه‌آهن سراسری باید با سرعت انجام شود تا زنجان را به محل بهتری برای زندگی تبدیل کنیم، تشریح کرد: برآورد اولیه ما این است که تا پایان سال حداقل ۸۰۰۰ میلیارد تومان از پروژه‌های در دست اجرا به بهره‌برداری برسد.

 

فغفوری با بیان اینکه تعدادی از پروژه‌ها به علت حجم بالای سرمایه‌گذاری به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌ است، با ابراز امیدواری از توان بخش خصوصی برای تسریع پروژه‌ها، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یکی از مصوبات مربوط به سفر ریاست‌جمهوری به استان، تشکیل کارگروه تعامل منابع طبیعی بود، خوشبختانه هفته پیش این اتفاق افتاد و در حضور مسئولان ملی از ۱۷ مصوبه، موافقت مربوط به ۱۳ مصوبه در داخل کارگروه اخذ شد و ۴ مصوبه دیگر که نظر مساعد بر روی آن بود، برای بررسی بیشتر به جلسه مربوطه ارجاع شد که ما نسبت به مصوب شدن حداقل ۲ مورد از ۴ مصوبه امیدوار هستیم.

 

در ادامه این جلسه، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز گفت: در دوران جنگ اقتصادی هستیم اما آسیب‌های این جنگ بیشتر بر پیکره تولیدکنندگان وارد شده است.

 

سجاد نباتچیان با اشاره به اینکه تغییرات یک شبه دلار و تحریم‌ها باعث تنزل توان تولیدکنندگان و صنعت‌گران شد، اظهار کرد: ریالی از ۳۰ درصد از درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها به صنعت و تولیدکنندگان اختصاص نیافته و این سئوال مطرح است که این مقدار پول در کجا خرج می‌شود.

 

وی با بیان اینکه نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده، در واقع درصدی از پایه مالیاتی که مؤدیان مالیاتی باید در موعدهای تعیین شده به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند، برای صنعت و تولیدکنندگان ناعادلانه است، افزود: مالیات بر ارزش‌افزوده برابر ۹ درصد است که حصول آن را بر عهده ما گذاشتند. آیا بهتر نبود که پایانه‌های خرید و صندوق‌های فروشگاهی برای هر کالا مالیات را خودکار همانند سایر کشورها کسر می‌کرد. این پروسه اخذ ارزش‌افزوده ۹ درصدی از مشتری سبب شد که برخی‌ زیر بار این مسئله نروند و یا جنس و کالایی را خریداری نکنند.

 

نباتچیان اشاره‌ای به قانون مشاغل سخت و زیان‌آور داشت و اضافه کرد: کارها و امتیازات خوبی برای این قانون برقرار شده اما بازنشستگی زودهنگام برخی از کارمندان به جای کارگران و یا در برخی موارد، بررسی نشدن دقیق یک شغل سخت و زیان‌آور باعث شده است که سرمایه‌گذاری چندین ساله یک صنعت‌گر برای آموزش و  افزایش توان تخصصی یک کارگر به باد برود.

 

این فعال حوزه صنعت، افزایش حقوق ۵۷ درصدی کارگران، بدون توجه به مسائل اقتصادی و معیشتی، به ویژه مسائل قشر کارگر را منطقی ندانست و بیان کرد: برای کارفرمایان فرآیند تولید و خرید با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۶ برابر شده است، این در حالی است که توازن بین درآمدها و هزینه‌ها باید منطقی باشد.

 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، وجود تحریم، مشکلات بانکی و گمرک را از موانع موجود بر سر راه تولیدکنندگان صنعت بر شمرد و ابراز کرد: با این وجود در استان اتفاقات خوبی در حوزه صنعت و معدن رخ داده و تولیدکنندگان سربازان این وادی هستند. این جنگ اقتصادی منافع و معایبی داشته که متاسفانه منافع نصیب آقازاده‌ها شده و آسیب‌ها به تولیدکنندگان و صنعت‌گران کوچک و نوپا رسیده است، از این رو ما خواهان نگاه ویژه‌ای با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالای استانی به این حوزه هستیم.

 

این مسئول متذکر شد: صنعت نیازمند قوانین جدید نیست و باید قوانین دست و پاگیر قبلی اصلاح و در صورت نیاز حذف شود.

 

وی با بیان اینکه بر اساس مواد ۱۰۹ و ۱۱۰ قانون معادن، به منظور تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های معدنی، ورود ماشین‌آلات و تجهیزات اکتشافی، استخراجی و صنعتی مورد نیاز خط تولید عملیات معدنی و صنایع معدنی که با مجوز وزارت انجام می‌شود، از پرداخت هرگونه حقوق ورودی معاف هستند، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه مجلس در بودجه امسال، ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی مشمول پرداخت حقوق ورودی هستند که این مبلغ ۵ درصد، در عمل برای واردکنندگان ماشین‌آلات و تولیدکنندگان رقم بزرگی است.

 

منبع:ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید