ایمانی: منافع بسیاری در تفکیک وزارت صمت وجود دارد

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: به نظر می‌رسد اقدامی که دولت در راستای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌دهد نفع بیشتری دارد هرچند ممکن است ضررهایی داشته باشد.

ایمانی: منافع بسیاری در تفکیک وزارت صمت وجود دارد
1401/04/29 | 11:04:12

ناصر ایمانی، در خصوص تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تفکیک وظایفی که بین دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود بعضاً آسیب کمتری نسبت به سود آن دارد یعنی آسیب تفکیک کمتر از ادغام است.

 

وی با بیان اینکه در گذشته وزارت مسکن و شهرسازی با راه، وزارت جوانان با ورزش و صنعت، معدن و تجارت با هم تجمیع شدند که بعضاً نتایج مثبتی در برنداشته است، ادامه داد: در صورت بررسی و تحلیل کارشناسی بر روی این موضوع مشخص خواهد شد ادغام این وزارتخانه نتایجی که در نظر دولت‌های وقت بود را عملیاتی نکرده است و با این اقدامات چندین وزارتخانه در یک وزارتخانه ادغام و کار بیشتر و سنگین‌تر شده و نتیجه‌ای برای کشور در برنداشته است به همین دلیل بعد از مدتی دولت‌ها که نتیجه‌ای از آن نگرفتند دوباره به همان وضعیت قبلی بازگشتند.

 

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: در مجموع به نظر می‌رسد پیشنهادی که دولت در راستای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر دارد نفع بیشتری خواهد داشت هرچند ممکن است ضررهایی نیز داشته باشد؛ نفع تفکیک وزارت صمت به این دلیل است که تولید صنعتی و معدنی اقدام بسیار مهمی است و اگر کشور بر مبنای تولید سرمایه‌گذاری کند، باید متمرکز بر این مسئله شود.

 

وی خاطرنشان کرد: از طرفی بخش عمده‌ای از مسئله تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده، به همین دلیل اکنون اختلافاتی بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.

 

به گفته ایمانی در حال حاضر تجارت کشاورزی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است زیرا بخش عمده‌ای از تجارت کشور از نوع کشاورزی است در حالی که زیرساخت‌ها مانند سامانه جامع تجارت و سامانه انبارها برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

 

وی اضافه کرد: از طرفی ستاد تنظیم بازار زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است در حالی که بخشی از تصمیماتی که باید وزارت جهاد کشاورزی بگیرد در وزارت صمت گرفته می‌شود.

 

ایمانی افزود: معتقدم با اینکه تجمیع وزارت صنعت، معدن و تجارت در گذشته مطلوب نبود، اما اگر بخواهیم به تولید اهمیت بیشتری بدهیم چاره‌ای جز تفکیک وزارت صمت نداریم باید مانند سابق وظایف بازرگانی و برخی وظایف جهاد کشاورزی به وزارت بازرگانی بازگردد.

 

وی با اشاره به متمرکز شدن تجارت خارجی در بخش بازرگانی یادآور شد: وزارت خارجه صرفاً هماهنگ کننده مسئله تجارت خارجی است نه تأثیرگذار در آن، از این رو باید وزارت بازرگانی پشتیبان دیپلماسی اقتصادی کشور باشد در حال حاضر مشخص نیست مسئول تجارت خارجی کیست زیرا بخشی از آن برعهده جهاد کشاورزی و بخشی برعهده صمت است و اکنون تجارت دوگانه‌ای را شاهد هستیم و عمده کالاهای وارداتی (کالاهای اساسی) در بخش جهاد کشاورزی است و عمده صادرات در بخش بازرگانی است.

 

منبع:ایمنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید