12سال اعتراض به فعالیت معدن کانسار آذرین

اعتراض مردم کامو و چوگان و جوشقان قالی به فعالیت معدن به بیش از ۱۲ سال قبل بازمی گردد و حالا مسئولان کار معدنی در محدوده حریم چشمه‌ها را ممنوع کرده است، اما آیا برای حفظ محیط زیست کافی است؟

12سال اعتراض به فعالیت معدن کانسار آذرین
1401/03/31 | 12:24:24

معدن کانسارآذرین کاشان، همان معدن سنگ آهنی که در دامنه کوه کرکس و در حوالی شهر کامو و جوشقان قرار دارد، از سال ۷۸ مجوز فعالیت گرفته که در سال ۹۳ و با اعتراض مردم، با دستور نهاد‌های قضایی، منع فعالیت شد، اجازه دوباره فعالیت شرکت در تابستان سال گذشته صادر شده و از همان زمان نگرانی‌های مردم نسبت به تخریب محیط زیست در اثر فعالیت این معدن رسانه‌ای شد.

 

 

 

در اردیبهشت امسال که بار دیگر اثر فعالیت معدن مشاهده شد، مردم در محل معدن گردآمدند. مردم خواستار توقف فعالیت و ابطال پروانه بهره‌برداری این شرکت بودند و همچنان بر این خواسته خود، تأکید دارند. حجت الاسلام سلیمانی، امام جمعه جوشقان و جمعی از مسئولان فرمانداری کاشان نیز در این تجمع حضور یافتند. در این تجمع امام جمعه جوشقان از مسئولان خواست تا مساله را برای مردم شفاف سازی کنند و فرماندار کاشان وعده داد که روز شنبه، جلسه‌ای با مسئولان مرتبط در شهرستان در محل معدن و با حضور مردم برگزار شود که برگزار نشد.

 

شفافیت؛ حلقه اتصال مردم، مسئولان و مالک معدن کانسار / مسئولان معدن آماده همکاری برای حفظ چشمه‌های آب هستند

 

پس از اعتراضات پی در پی مردم کامو و چوگان و جوشقان قالی، بالاخره خبر رسید که شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان تصمیم گرفته وضعیت فعالیت این شرکت و احتمال آسیب به آب‌های زیرزمینی منطقه را بررسی کند.

 

 

 

محدودیت‌های فعالیت معدن

رسیدگی به پرونده این معدن از پاییز ۱۴۰۰ به شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تکلیف شده است. به گفته مدیران این شرکت بررسی اثرات فعالیت این معدن روی آب منطقه کامو، به یک شرکت مشاور واگذار شده بود و نتیجه تحقیقات این شرکت مشاور در اردیبهشت ماه به شرکت آّب منطقه‌ای اعلام شد. نتیجه تحقیقات این بود که اولا محل چشم‌های فصلی که در محدوده معدن وجود داشت، در اثر بهره برداری از معدن تغییر کرده است. ثانیا نتیجه آنالیز آب هم نشان داده که فعالیت معدن اثری در کیفیت آب نداشته و املاح موجود در آب در حد استاندارد است. همچنین اگر قرار به ادامه فعالیت معدن باشد، باید در جلسه شورای عالی معادن استان اصفهان تعیین تکلیف شود و ادامه کار معدن وابسته به ضوابط و برنامه‌های مدیریتی است.

 

 منبع:خبرگزاری دانشجو



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید