سرمایه گذاری ایمیدرو در معدن بوکسیت سرفاریاب چرام

معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد: سرمایه گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در جهت فعال کردن ظرفیت‌های معدن بوکسیت سرفاریاب شهرستان چرام

سرمایه گذاری ایمیدرو در معدن بوکسیت سرفاریاب چرام
1400/12/08 | 10:12:50

سید احسان عسکری شامگاه شنبه با اعلام این مطلب به رسانه ها افزود: کهگیلویه و بویراحمد با داشتن جمعیت بالای بیکار و آسیب‌های ناشی از بیکاری، از استخراج معدن بوکسیت سرفاریاب بهره‌ای نمی‌برد و بوکسیت این معدن به صورت خام به جاجرم خراسان منتقل می‌شد.

وی بیان کرد: با حضور مجازی نماینده جاجرم نشستی با ایمیدرو در تهران برگزار شد و ضمن تشریح شرایط بیکاری و نیاز به ایجاد اشتغال در استان از ایمیدرو خواستیم بر روی ظرفیت‌های بوکسیت سرفاریاب سرمایه‌گذاری کند که با توجه به ابعاد فنی ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ تنی، بوکسیت سرفاریاب می‌تواند یکی از حوزه‌های سرمایه‌گذاری باشد.

وی ادامه داد: مبلغ سرمایه‌گذاری ایمیدرو در بخش معدن سرفاریاب ۶۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان خواهد بود.

عسکری در ادامه با اشاره به تعطیلی معدن آهک هیدراته در شهرستان چرام گفت: این معدن علی‌رغم ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی یک سالی است تعطیل شده که قابل قبول نیست.

معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای فعال شدن این معدن با ایمیدرو صحبت کردیم که مورد موافقت قرار گرفت، معدن از فروردین ۱۴۰۱ فعال و برای ۸۰ تا ۹۰ نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

این مسئول به برنامه‌های تدارک دیده شده برای معدن فسفات چرام اشاره و عنوان کرد: قرار است در کوتاه مدت استخراج معدن و در میان مدت کارخانه فسفات راه‌اندازی شود که می‌تواند کمک بزرگی به بخش کشاورزی کشور باشد.

عسکری به موارد مصرف کود فسفات اشاره کرد و یادآور شد: کود فسفات در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سالانه ۶۵۰ هزار تن کود فسفات در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که تنها ۱۰۰ هزار تن آن در کشور تامین‌ می‌شود و مابقی  از آفریقا و سوریه وارد می‌شود.

معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با ایجاد کارخانه فرآوری فسفات علاوه بر رونق در اقتصاد و حذف نیازهای شدید به ارز و دلار، وابستگی ما به خارج را کمتر و کشور را مسیر توسعه قرار خواهد داد.

این مسئول با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی کارخانه پتروشیمی دهدشت، عنوان کرد: این واحد اقتصادی در زمان ساخت ۲۵۰۰ و زمان بهره‌برداری ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بخش اقتصادی استان در سه حوزه صنعت، معدن و گردشگری برنامه‌ ای سه ساله تدوین کرده که در صورت تامین مالی بین ۵ تا ۸ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

عسکری به رویکردها و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی استان اشاره و اظهار کرد: پیگیری اجرای طرح‌های نیمه‌تمام، رفع مانع از طرح‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید از جمله سیاست‌ها برای پیشرفت حوزه اقتصادی استان است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد در جلساتی که در تهران برگزار می‌شود برای هر سه این موارد رایزنی می‌کنیم تا به توسعه اقتصادی استان کمک کنیم .

شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که برخوردار از معادن غنی همچون بوکسیت و فسفات است.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید