تعیین‌ تکلیف گون و معدن تا ۱۵ اسفندماه

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ۱۵ اسفندماه دستورالعمل جدید در رابطه گون‌زار به استان‌ها برای تعیین ممنوعیت و محدودیت در فعالیت‌های عمرانی ابلاغ خواهد شد

تعیین‌ تکلیف گون و معدن تا ۱۵ اسفندماه
1400/12/08 | 09:42:12

پرویز گرشاسبی شامگاه دیروز (۵ اسفندماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به قانون گون، اظهار کرد: تغییر در قوانین باید توسط مجلس شورای اسلامی انجام شود، هر چند به دنبال تغییر این قانون نیستیم ولی سازمان‌ها می‌توانند در این رابطه با مجلس وارد مذاکره شوند.

وی افزود: دستورالعملی در سال ۹۷ به استان‌ها ارسال شد که به دلیل پیچیدگی استان‌ها نتوانستند ذخیره‌گاه‌های گون را که مشمول ممنوعیت است، به درستی تشخیص داده و تعیین کنند. از آنجایی که در گون‌زارهای غیرذخیره‌گاهی امکان انجام امور عمرانی عمومی وجود دارد؛ با تعیین‌تکلیف مناطق معدن‌کاری در این مناطق با محدودیت‌هایی امکان گسترش وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه تا ۱۵ اسفند دستورالعمل جدید در رابطه گون‌زار به استان‌ها برای تعیین ممنوعیت و محدودیت در فعالیت‌های عمرانی ابلاغ خواهد شد، ادامه داد: در این راستا نیز باید ابتدا محدوده‌ها شناسایی و پس از آن محدودیت و یا ممنوعیت‌ها مشخص شود.

گرشاسبی با اشاره به بهسازی و بازسازی پس از فعالیت‌های معدنی، تصریح کرد: صرفاً دریافت حقوق دولتی از معادن و یا فعالیت‌هایی که به منابع طبیعی آسیب می‌زند، کافی نیست، به طوری که حقوق دولتی وصولی باید پس از واریز به خزانه در محل دیگری هزینه شود، بلکه باید کار در محل آسیب وارده، انجام شود.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه در سال‌های اخیر ۵۰ هزار هکتار معدن متروکه در کشور بازسازی شده است، یادآور شد: بهترین راهکار به جای دریافت حقوق دولتی، ارائه طرح حفاظتی توسط پیمانکاران و تایید آن توسط ادارات منابع طبیعی است تا در حین اکتشاف و برداشت، این اقدامات حفاظتی با نظارت ادارات منابع طبیعی اجرا شود.

وی با اشاره به مطالعه طرح‌های آبخیزداری که سالانه ۲۰ درصد بیشتر از اجرای این طرح‌ها انجام می‌شود، عنوان کرد: تا پایان سال گذشته ۳۱.۶ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور اجرا شد و این در حالی است که ۴۲ میلیون هکتار مطالعه انجام شده است. ۱۲۵ میلیون هکتار قلمرو فرسایش آبی و سیل‌خیزی است که تاکنون در ۳۱.۶ میلیون هکتار که مناطق فوق‌العاده بحرانی هستند، آبخیزداری انجام شده است.

این مسئول با بیان اینکه امسال در ۱.۵ میلیون هکتار آبخیزداری توسط دولت و ۲۵۰ هزار هکتار آبخیزداری توسط بخش غیردولتی انجام می‌شود، گفت: رویکرد این سازمان از ابتدای امسال، اجرای پروژه‌ها با بخش‌های غیر دولتی است و این مهم به استان‌ها تکلیف و سهم آن نیز مشخص شده و در سال آینده افزایش خواهد یافت.

گرشاسبی با اشاره به هفته منابع طبیعی، اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی برای این هفته در نظر گرفته شده ولی حفظ طبیعت وظیفه همه اقشار جامعه است. به طور مثال درخت‌داری مهم‌تر از درختکاری است. مشارکت اجتماعی در منابع طبیعی در مطبوعات و سازمان‌های مردم‌نهاد بالا است اما هنوز با اقدامات سازمان‌های مردم‌نهاد جهانی فاصله زیادی داریم.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خاطرنشان کرد: باید برای افزایش مشارکت، بخش دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد باید به یکدیگر اعتماد کرده و برای این مهم وقت و انرژی صرف کنند.
منبع: ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید